Juha Lappalainen on vuoden helsinkiläinen valmentaja

Helsinki päivänä 12.6. palkittiin tieteen, taiteen ja urheilun toimialoilla menestyneitä kaupunkilaisia. Vuoden helsinkiläiseksi valmentajaksi valittiin Juha Lappalainen, joka on Suomen Painiliiton olympiavalmentaja. Kokeneella Lappalaisella on jo yli 15 vuoden kokemus kansainvälisen vaatimustason mukaisesta valmentamisesta ja hän vastaa kuluvalla olympiadilla kreikkalais-roomalaisen painin kansainvälisestä menestymisestä.

Helsingin syntymäpäivänä 12.6. järjestettävää Helsinki-päivää koordinoi Helsingin tapahtumasäätiöja heidän perustelunsa Lappalaisen valinnalle olivat seuraavat:

Vuoden 2022 helsinkiläinen valmentaja Juha Lappalainen toimii olympiavalmentajana painimaajoukkueessa ja vastaa kreikkalais-roomalaisen painin kärkiurheilijoiden laadukkaasta valmentautumisesta sekä kotiharjoittelussa että leireillä. Lappalainen vaikuttaa tällä hetkellä Suomen parhaiden ja kansainvälisesti erinomaisesti menestyneiden painijoiden, kuten Elias Kuosmasen ja Arvi Savolaisen valmennuksessa.”

Heti juhlallisuuksien jälkeen Osloon kansainväliselle leirille suunnannut Juha Lappalainen oli vilpittömän ilahtunut saamastaan tunnustuksesta: ”Olen ylpeä omasta ja lajini puolesta, että Helsingin kaupunki näin huomioi painijoiden menestymisen maailman molskeilla. Menestyvät urheilijat vaativat paljon myös valmentajalta, toiminnan tason on oltava tavoitteiden mukaista. Onnistumiset ovat lisänneet luottamusta ja edellytykset myös tulevaan menestymiseen ovat olemassa. Painissa ei kuitenkaan tunneta helpolla tullutta menestystä!”

Vuoden helsinkiläinen valmentaja Juha Lappalainen työpaikallaan Urhea-hallin painisalilla

Uutinen valinnoista Helsingin kaupungin sivuilla