Painiliiton suositukset painiharjoitteluun

Suomen Painiliiton suositukset painiharjoittelun suhteen Covid-19 pandemian aikana 1.7.2020 lähtien, ja ne ovat voimassa toistaiseksi.

Perustelut:

Valtioneuvosto lakkautti poikkeustilan 15.6.2020 klo 24:00
Valtioneuvosto vapautti ravintoloiden ja muiden vastaavien toimijoiden suosituksia 17.6.2020

1.7.2020 lähtien suosittelemme pienryhmissä (max 50) tapahtuvaa laji- ja oheisharjoittelua noudattaen seuraavia rajoituksia:

• Riskiryhmiin kuuluvat pidättäytyvät edelleen lajiharjoittelusta sekä kontaktista.
  • Karanteenissa olevat eivät osallistu harjoitteluun (THL:n ohjeiden mukaisesti).
  • Pienryhmäharjoitteluun osallistutaan vain terveenä, kaikki oireiset sekä painijat, joiden lähipiirissä on oireisia pidättäytyvät edelleen pienryhmäharjoittelusta.
  • Kaikki pienryhmäharjoitteluun osallistujat huolehtivat hyvästä käsihygieniasta ja noudattavat edelleen THL:n ohjeistuksia pandemian torjumisessa.
  • Pienryhmissä tapahtuvaan lajiharjoitteluun osallistuvat pyrkivät edelleen välttämään suuria ihmismassoja sekä paikkoja, joissa suositeltujen etäisyyksien noudattaminen on vaikeaa.
  • Kontaktiharjoitteluun osallistuvien tulee huomioida vastuunsa kanssaurheilijoista ja lähipiiristään minimoimalla kontaktit muihin ihmisiin.
  • Kaikkeen pienryhmäharjoitteluun osallistuminen on vapaaehtoista ja tapahtuu omalla vastuulla, mukaan lukien maajoukkueleiritys. Ketään ei siis velvoiteta osallistumaan liitojohtoiseen leiritykseen (Leiriltä poisjättäytyminen ei siten automaattisesti sulje urheilijaa ulos edustustehtävistä).

HUOM! Ulkomaille/-mailta matkustavien suositukset:

Jos saavut Suomeen maasta, josta ei ole maahantulon rajoituksia, sinun ei tarvitse jäädä omaehtoiseen karanteeniin (Katso kohta: Maat, joista voi matkustaa Suomeen ja joihin Suomesta voi matkustaa).

Jos saavut Suomeen maasta, joiden kohdalla matkustusrajoitukset jatkuvat, sinun suositellaan olevan 14 vuorokauden ajan Suomeen saapumisen jälkeen omaehtoisessa karanteenissa.

Huomioi että omaehtoinen karanteeni on suositeltava silloinkin, kun paluumatkasi Suomeen kulkee sellaisen matalamman riskin maan kautta, jota matkustusrajoitukset eivät koske (Katso kohta: Rajavalvonta ja matkustusrajoitukset ovat voimassa muiden maiden kohdalla).

Kasvomaskin käyttöä suositellaan riskialueelta Suomeen saapuville matkustajille heidän siirtyessä maahantulopisteeltä karanteeniin tai jos heillä on karanteenin aikana välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella.

Huomaa, että omaehtoisen karanteenin suositus on voimassa, vaikka olisit käynyt koronatestissä ja saanut negatiivisen tuloksen. Näin siksi, että testitulos kertoo tilanteesta testaushetkellä. Negatiivinen testitulos ei sulje pois sitä, että testin ottamisen jälkeen saat tartunnan tai että tartunta on itämässä. Jokaisella Suomessa asuvalla tai vierailevalla on yhteisvastuu siitä, että COVID-19 -epidemia ei kiihdy hallitsemattomasti.

Painiliitto tulee jatkossakin noudattamaan tarkasti valtiovallan ohjeita. Pyydämme seuraamaan tarkasti uusia ohjeita ja noudattamaan niitä. Pyrimme reagoimaan muuttuvaan tilanteeseen ripeästi, joten muutokset voivat tulla nopeastikin.