Painin ei-olympialajien EM-kilpailut – Niinimäelle kultaa grapplingissä

Lukkopaini puvulla

Pankration

Vapaaottelu

Niinimäelle kultaa Grapplingissa! Turun Tovereiden Tom Niinimäki on voittanut kultaa myöhään torstai-iltana Kansainvälisen Painiliiton FILA:n alaisten ei-olympialajien EM-kilpailuissa Ukrainan Yuzhnyssä grapplingissä eli lukkopainissa. Sarjan 70 kg finaalissa kukistui tiukasti pistein 2-1 viime vuoden mestari Puolan Maciej Polok.

Niina Aaltonen sijoittui naisten alle 60 kg sarjassa neljänneksi.

Perjantaina 10.6. Niinimäki saavutti pronssia Pankrationissa eli grapplingin Gi -luokassa. Tällä kertaa sarjana oli alle 75 kg ja pronssiottelussa kukistui Kreikan edustaja pistein 6-3.

Kansainvälisen Painiliiton FILA:n alaisten ei-olympialajien EM-kilpailut järjestetään 9. – 11.6.2011 Ukrainan Yuzhnyssä. Kisoissa kamppaillaan Grapplingin (gi & no-gi), Pankrationin ja Combat Grapplingin Euroopan mestaruuksista.

Ensimmäisenä kilpailupäivänä torstaina 9.6. otellaan Grapplingin eli lukkopainin mestaruuksista. Suomea edustamassa ovat naisten 60 kg sarjassa ensikertalainen Niina Aaltonen ja miesten 70 kg sarjassa viimen vuoden EM-pronssimitalisti Tom Niinimäki.

Toisena kilpailupäivänä perjantaina 10.6. Aaltonen ja Niinimäki lähtevät tavoittelemaan mitaleita nimeltään maineikkaassa kamppailulajissa eli Pankrationissa, jossa Niinimäki karsiutui viime vuonna jo ensimmäisellä kierroksella.

Lauantaina 11.6. on vuorossa Combat Grappling eli vapaaottelu, jossa Niina Aaltonen ottelee kolmannen lajinsa naisten 60 kg sarjassa ja miesten 70 kg sarjassa viime vuoden Euroopan mestari Tom Niinimäki tekee tilaa edustuspaikaltaan maajoukkueen ensikertalaiselle Jerry Kvarnströmille. Suomen joukkueen johtajana toimii Jari Ilkka ja mattotuomarina Tero Mäkinen.

Jari Ilkka

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *