Rantapainia kehittämään

Rantapaini – Beach Wrestling

Maailma on muuttunut, siksi myös perinteisen vahvan ja menestyneen painitoiminnan on pysyttävä ajan hengessä uudistumaan. Uusia lajeja syntyy kuin ”ruokasieniä lämpimällä syyssateella”, joten tämän myötä kisailu lajin harrastajista ja näkyvyydestä entisestään kovenee = paininkin on uudistuttava ja markkinoitava omia toimintojaan! Olisiko meille jäykkäniskoille Rantapaini yksi tulevaisuuden jutuista?

Suomen Painiliiton hallitus on kokouksessaan alkusyksystä 2018 päättänyt paneutua Rantapainin – Beach Wrestlingin kehittämiseen.

Rantapaini on ihan vakavasti otettava ja myös perinteitä omaava tulevaisuuden laji. Mustanmeren maiden kaupunkien hiekkarannoilla Beach Wrestling kisailua harrastetaan aivan säännöllisti ja Kansainvälisen Painiliiton Rantapainin maailmanmestaruuksista on oteltu hyvin pitkään. Laji on liitetty mm. 2019 San Diegossa järjestettäviin Rantalajien Maailmankisojen (ANOC World Beach Games) toimintaohjelmaan. Kansainvälisen Painiliiton UWW:n terävimmän johtoremmin tavoitteena on myös se, että Rantapaini – Beach Wrestling tulisi tulevaisuudessa olemaan ainakin naisten sarjojen osalta myös jatkuvasti uudistuvien Olympialaisten kisaohjelmassa.

YouTubesta on runsaasti materiaalia Rantapainista, tästä linkistä klikkaamalla saat esimakua Suomessa järjestetystä Rantapainikisasta: https://www.youtube.com/watch?v=z0cj0KnNrXY Kyseessä on vuoden 2013 Rantapainin Suomen mestaruuskilpailut.

Tavoitteeksi on asetettu, että 2019 vuoden aikana Rantapainin kisailua tultaisiin liittämään kesätapahtumien, markkinoiden ja Beach volleyn nuorten SM-karsintakiertueen yhteyteen. Mietintämyssy syvälle korville: “onko Sinun paikkakunnalla kesätapahtumaa tai markkinoita, missä sannalla voisi iloisesti äheltää, lajiamme ja omaa seuraasi tuoda entistä tunnetummaksi”?

2019 Rantapainin Suomen mestaruuskilpailut järjestää Jyvässeudun Paini-Ässät ry Beach volleyn SM-lopputurnauksen yhteyteen koplattuna elokuussa Jyväskylässä. Tavoitteena on se, että kisa tulisi saamaan näkyvyyttä TV-kanavilla. Perinteisten Päijänteen Palvipäivien yhteydessä 13. heinäkuuta järjestetään Rantapainit SM-esikisana, alla ja ohessa kummankin kisan kutsu.

Paikallisten paini- ja lentopalloseurojen kanssa käynnistyy kevään aikana neuvottelut Lentopalloliiton edustajan esitykseen pohjautuen Rantapainin ja Beach volleyn toimintojen yhteensovittamisesta. Painiliiton Rantapainin vastaavaksi on nimetty Hannu Kiminkinen, hallituksen apuelimeksi tullaan muodostamaan kolmesta – neljästä (3-4) henkilöstä muodostuva Rantapainin työryhmä, minkä koostumusaasiaan palataan Beach volleyn v. 2019 nuorten karsintaturnauspaikkakuntien selviämisen jälkeen.

Hikistä kesää odotellen – kuumalle sannalle vääntämään!

Suomen Painiliitto ry
Hannu Kiminkinen, Rantapainin vastaava