Suomen joukkue maailman Olympiakarsintaturnaukseen valittu

Suomen Painiliitto on nimennyt joukkueen painin maailman olympiakarsintaturnaukseen, joka kilpaillaan 6. – 9.5.2021 Sofiassa, Bulgariassa. Jaossa on viimeiset paikat Tokion 2021 Olympialaisiin ja maapaikan saavuttaa jokaisen sarjan kaksi parasta urheilijaa. Suomella on yksi maapaikka, jonka Arvi Savolainen saavutti maaliskuun maanosakarsintaturnauksessa kreikkalais-roomalaisen painin sarjaan 97 kg.

Suomi lähtee hakemaan olympiapaikkoja pitkälti samoilla nimillä kuin Budapestin maanosakarsinnassa maaliskuussa ja iskukykyinen joukkue koostuu kahdesta vapaapainijasta ja neljästä kreikkalais-roomalaisen painijasta. Uusi nimi joukkueessa on vuosia sarjan 97 kg edustuspaikoista Savolaisen kanssa taistellut Elias Kuosmanen, joka lähtee nyt hakemaan olympiapaikkaa kreikkalais-roomalaisen painin sarjasta 130 kg.

Suomen kreikkalais-roomalaisen painin joukkueen täydentävät Koovee Tampereen Elmer Mattila sarjassa 67 kg sekä Ilmajoen Kisailijoiden kaksikko Matias Lipasti ja Vili Ropponen sarjoissa 77 ja 87 kg. Vapaapainijat joukkueessa ovat Porin Paini-Miesten Ville Heino sarjassa 86 kg ja Jere Heino sarjassa 125 kg.

Suomen joukkue painin olympiakarsintaturnauksessa 6. – 9.5.2021 Sofiassa, Bulgariassa:

Vapaapaini (ottelupäivät 6. – 7.5.):
86 kg: Ville Heino (Porin Paini-Miehet)
125 kg: Jere Heino (Porin Paini-Miehet)
Valmentaja: Niko Kettunen

Kreikkalais-roomalainen paini
(ottelupäivät 8. – 9.5.):
67 kg: Elmer Mattila (Koovee Tampere)
77 kg: Matias Lipasti (Ilmajoen Kisailijat)
87 kg: Vili Ropponen (Ilmajoen Kisailijat)
130 kg: Elias Kuosmanen (Helsingin Haka)
Valmentaja: Marko Yli-Hannuksela
Hieroja: Riku Niemi

Tuomari: Stevo Petrovic

Kisasivusto (tulospalvelu ja livestream)

Ennen Sofian olympiakarsintaturnausta painitaan vielä EM-kilpailut Varsovassa, Puolassa tulevalla viikolla. EM-kilpailujen suomalaissuorituksia voi seurata Painiliiton sivuilla ja somessa: FB / IG.

Painissa saavutetut olympiapaikat ovat maapaikkoja. Suomen edustajat Olympialaisiin valitsee Suomen Olympiakomitea. Tokion Olympialaisissa painin kisapäivät ovat 1. – 7.8.2021.