Valmentajat 2022: Lappalainen luotsaamaan kärkipainijoita

Juha Lappalainen aloittaa Painiliiton olympiavalmentajana ensi vuoden alussa. Olympiavalmentajan keskeisenä tehtävänä on varmistaa kreikkalais-roomalaisen painin kärkiurheilijoiden laadukas valmentautuminen sekä kotiharjoittelussa että leireillä. Hän vastaa myös kr.room. painin maajoukkueen kansainvälisestä menestyksestä. Juha Lappalainen koordinoi liiton työntekijänä valmennusorganisaation toimintaa ja hänen esimiehenään toimii Painiliiton toiminnanjohtaja.

Yhteispalkattujen valmentajien osalta jatketaan edellisvuosien malliin, eli valmentajien sekä palkkauksessa mukana olevien tahojen kanssa on tehty jatkosopimukset. Ilmajoen kunnan palkkalistoilla oleva NOV Marko Yli-Hannuksela jatkaa tiiviisti maajoukkuevalmennuksessa ja toimii Juha Lappalaisen työparina leireillä sekä kilpailuissa. NOV Niko Kettunen jatkaa Urhean palveluksessa vapaapainin vastuuvalmentajana. Kettunen toimii Urhean ja urheilukoulun vapaapainijoiden päivittäisvalmentajana ja johtaa myös eri ikäluokkien maajoukkuevalmennusta.

NOV Jarkko Ala-Huikku toimii Etelä-Pohjanmaan Urheiluakatemian palveluksessa ja vastaa edelleen kr.room. painin U20 ikäluokan maajoukkuetoiminnasta sekä alueen potentiaalisten nuorten painijoiden valmennuksen tehostamisesta. Kuortaneella päivittäisvalmennuksessa toimivien NOV Ville Pasasen (kr U17) ja Tiina Vainionpään (tyttö- ja naispaini) työsopimukset eivät olleet vuodenvaihteessa katkolla, joten heidän kanssaan ei käyty varsinaisia sopimusneuvotteluja. Pasasen työnantajana toimii Kuortaneen OTC ja Vainionpään Kuortaneen kunta.

Yksi valmentajan paikka laitetaan välittömästi avoimeen hakuun, sillä Lappalaisen sijaiseksi Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian (Urhea) ja Puolustusvoimien Urheilukoulun painiryhmän päivittäisvalmennuksesta vastaavaksi Nuorten Olympiavalmentajaksi haetaan valmentajaa. Urhean NOV toimii myös tiiviisti mukana kr.room. painin eri ikäluokkien maajoukkuevalmennuksessa.

Lisätietoja:
Suomen Painiliitto ry