Viiden lajin yhteinen Olympiakamppailutapahtuma marraskuussa Vantaalla

Olympiakomitea ja Olympiakamppailut tiedottavat                                                 09.06.2011
julkaisuvapaa

Olympiakamppailutapahtuma kerää kaikki Olympialaisten kamppailulajit samalle areenalle marraskuussa

Suomessa järjestetään marraskuun 5.-6. päivä ensimmäistä kertaa viiden olympiakamppailulajin tapahtuma samalla areenalla. Tapahtumapaikkana on Vantaan Energia-areena. Judo, nyrkkeily, miekkailu, paini ja taekwondo järjestävät kukin kovatasoisen ja kansainvälisen ottelukokonaisuuden. Ja mikä parasta, yleisö näkee eri lajien ottelut samalta istumalta.

Tapahtumaviikonloppu rakentuu perinteisen kansainvälisen Finnish Judo Open -turnauksen yhteyteen. Lauantaina judon lisäksi samalla areenalla nähdään nyrkkeilyn Suomi-Ruotsi -maaottelu ja painin Suomi-Pietari -haasteottelut. Sunnuntaina judon seurana ovat Miekkailuliiton 80-vuotisjuhlakilpailu sekä taekwondon kansainvälinen kutsukilpailu.

“Tämä tapahtuma on jatkoa Olympiakamppailulajien yhteistyölle, joka alkoi Olympiakamppailu.fi-sivuston rakentamisella vajaa vuosi sitten. Tällainen lajien välinen tiivis yhteistyö on juuri sitä, mitä niin OKM kuin Olympiakomitean Huippu-urheilun muustosryhmäkin peräänkuuluttavat. Toiminta tehostuu ja laatu paranee”, hahmottaa hankkeen taustoja Olympiakomitean markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jari Elo.

“Tikkurilan Judokoilla on pitkät perinteet kansainvälisten turnausten järjestämisessä mikä antaa hyvän pohjan näin monen lajin yhteiselle viikonlopulle. Tapahtuma saadaan pystyyn Olympiakomitean avulla ja tämän vuoksi mukana ovat kaikki Olympiakamppailulajit. Toivottavasti tapahtumasta saadaan vuosittainen, joka tuo myös osaltaan apuja pienten lajien medianäkyvyyden haasteisiin. Tämä on sitä suomalaisen huippu-urheilun uutta toimintatapaa.”, kuvaa toteutusta tapahtuman pääsihteeri Esa Niemi.

”Syksyn tapahtuma tuo yhdellä kerralla kaksi odotettua asiaa; pitkästä aikaa korkean profiilin kamppailu-urheilutapahtuman Suomeen, ja olympiakamppailujen konkreettista yhteistyötä. Juuri tätä mm. taekwondo urheilijan näkökulmasta nyt tarvitsee, sillä lajin tunnettuus ei Suomessa ole olympiaurheilulle siedettävällä tasolla”, kuvaa taekwondourheilija Teemu Heino urheilijan näkökulmaa.

”Aikaisemmin olen otellut korkeintaan noin kahdensadan katsojan edessä junnu-MM:ssa”, totesi miekkailija Catharina Kock puhuttaessa tapahtuman noin 2000 katsojan yleisötavoitteesta.

”Tänä vuonna lähdetään ottelemaan mahdollisimman paljon kansainvälisiä otteluita ja ensi kevään MM-kisoista on tarkoitus saada sitten olympiapaikka Lontooseen. Ruotsissa on hyvä taso nyrkkeilyssä, muun muassa Euroopan mestari, jota vastaan olen otellut”, nyrkkeilijä Hanne Mäkinen ennakoi tulevia sekä Ruotsi-ottelua, joka on Olympiakamppailutapahtuman osuus nyrkkeilyssä.

”Finnish Judo Open on meidän kansainvälinen päätapahtuma aina syksyisin. Tapahtuma palvelee erityisesti nuoria judokoita, mutta siellä nähdään myös meidän Olympialaisiin paikkoja tavoittelevat judokat”, summasi judon päävalmentaja Mika Mukkula.

”Painilla on keväällä 2012 olympiakarsintaturnaus Vantaalla ja tämä tapahtuma toimii hyvin promootiona myös sitä turnausta ajatellen”, olympiakarsintaturnauksen pääsihteeri Antti Pekkala mainitsi.

Lajikohtaiset kisakuvaukset:

• Judossa otellaan koko viikonlopun Judo Finnish Open. Perinteinen kansainvälinen turnaus, jonka pohjalle Olympiakamppailutapahtuma on rakennettu.
  • Miekkailussa nähdään Miekkailuliiton 80-vuotisjuhlakilpailun finaalit. Kilpailun ratkaisuottelut kaikilla kolmella aselajilla – kalvalla, floretilla ja säilällä.
  • Nyrkkeilyssä otellaan vuorovuosin järjestettävä Suomi-Ruotsi -nyrkkeilymaaottelu. Miehet ottelevat seitsemässä ja naiset kolmessa painoluokassa.
  • Painissa käydään kansainväliset haasteottelut. Miehillä 7 ottelua kreikkalais-roomalaisessa sekä vapaapainissa miehillä ja naisilla kummallakin yksi ottelu.
  • Taekwondossa otellaan kansainväliset haasteottelut. Miehillä ja naisilla 5 painoluokkaa.

Lisätietoja:
www.olympiakamppailu.fi