Vuoden parhaat 2021 valittu – Arvi Savolainen vuoden painija

Painiliiton vuoden parhaat 2021:

• Vuoden painija 2021: Arvi Savolainen
  • Vuoden nuori painija 2021: Jonni Sarkkinen
  • Vuoden valmentaja 2021: Marko Yli-Hannuksela
  • Vuoden tuomari 2021: Stevo Petrovic
  • Vuoden pisteseura 2021: Helsingin Paini-Miehet
  • Vuoden lisenssiseura 2021: Helsingin Paini-Miehet
  • Himberg-palkinnot 2021: Lotta Vettenranta ja Roope Kataja

Vuoden parhaiden palkinnot tullaan jakamaan kevään SM-kilpailujen yhteydessä.

Arvi Savolainen saavutti Olympiapaikan voitettuaan maaliskuussa Budapestin karsintaturnauksen ratkaisevassa ottelussa Italian Nikoloz Kakhelashvilin noustuaan tappioasemasta voittoon viimeisellä minuutilla.

Tiedote julkaistu 24.1.2022

Arvi Savolainen Painiliiton valinta vuoden parhaaksi painijaksi

Suomen Painiliitto on valinnut Arvi Savolaisen vuoden 2021 parhaaksi painijaksi. Lahden Ahkeraa edustava Savolainen oli odotettu valinta sijoituttuaan viidenneksi Tokion Olympialaisissa. Savolainen oli myös Urheilutoimittajien liiton valinta vuoden 2021 painijaksi. 23-vuotias Savolainen ei osallistunut lokakuun MM-kilpailuihin, mutta saavutti U23 MM-pronssia marraskuussa Belgradissa. Mitali oli Savolaiselle kymmenes nuorten eri ikäluokissa. Vuoden 2022 tärkeimmät kilpailut ovat Savolaiselle ja muille aikuisten maajoukkuepainijoille maaliskuun lopussa alkavat EM-kilpailut Budapestissa ja syyskuun MM-kilpailut Belgradissa.

Vuoden nuoreksi painijaksi valittiin Harjun Woima Jyväskylää edustava 19-vuotias Jonni Sarkkinen, joka saavutti U20 EM-pronssia heinäkuussa Dortmundissa. Kuortaneen Urheilulukion abiturientin päätähtäimenä tänä vuonna ovat kesäkuun lopussa alkavat U20 EM-kilpailut Roomassa ja MM-kilpailut elokuussa Sofiassa.

Vuoden valmentajaksi valittiin kreikkalais-roomalaisen painin vastuuvalmentajana toiminut Marko Yli-Hannuksela ja vuoden tuomariksi toista kertaa Olympialaisissa tuomaroinut Stevo Petrovic.

Hienoa työtä pääkaupunkiseudulla tekevä Helsingin Paini-Miehet oli jälleen vuoden paras painiseura sekä toimintapisteissä että lisenssien määrällä mitattuna.

Suomalaista painiurheilua jo 1970-luvulta asti tukeneen ja perustajansa Arvo Himbergin nimeä kantavan painisäätiön esityksestä valittiin vuoden Himberg-painijat, jotka ovat urheilumenestyksen ohella kunnostautuneet myös esimerkillisinä nuorina. Valituiksi tällä kertaa tulivat Porin Paini-Miehiä edustavat Lotta Vettenranta ja Roope Kataja, jotka molemmat saavuttivat U17 EM-kilpailuissa viidennen sijan.

Painiliiton vuoden parhaat 2021:

• Vuoden painija 2021: Arvi Savolainen
  • Vuoden nuori painija 2021: Jonni Sarkkinen
  • Vuoden valmentaja 2021: Marko Yli-Hannuksela
  • Vuoden tuomari 2021: Stevo Petrovic
  • Vuoden pisteseura 2021: Helsingin Paini-Miehet
  • Vuoden lisenssiseura 2021: Helsingin Paini-Miehet
  • Himberg-palkinnot 2021: Lotta Vettenranta ja Roope Kataja

Vuoden parhaiden palkinnot tullaan jakamaan kevään SM-kilpailujen yhteydessä.