Tarkennukset ikäkausikilpailujen ikä- ja painoluokkiin 6.2.2024 lähtien

Painiliiton hallitus on tehnyt kilpailuvaliokunnan esityksestä seuraavat tarkennukset painin ikäkausikilpailujen ikä- ja painoluokkiin:

Tarkennus 1.
Ikäluokkiin U15 ja U17 lisätään yksi painoluokka ja alimman sarjan alapainoraja poistetaan. Jatkossa sarjat ovat:

• U15 (pojat kreikkalais-roomalainen ja vapaapaini):
    • 34 kg, 38 kg, 41 kg, 44 kg, 48 kg, 52 kg, 57 kg, 62 kg, 68 kg, 75 kg, 85 kg, +85 kg
  • U15 (tytöt):
    • 29 kg, 33 kg, 36 kg, 39 kg, 42 kg, 46 kg, 50 kg, 54 kg, 58 kg, 62 kg, 66 kg, +66 kg
  • U17 (pojat kreikkalais-roomalainen ja vapaapaini):
    • 41 kg, 45 kg, 48 kg, 51 kg, 55 kg, 60 kg, 65 kg, 71 kg, 80 kg, 92 kg, 110 kg, +110 kg
  • U17 (tytöt):
    • 36 kg, 40 kg, 43 kg, 46 kg, 49 kg, 53 kg, 57 kg, 61 kg, 65 kg, 69 kg, 73 kg, +73 kg

HUOM! Esitys koskee ainoastaan ikäkausikilpailujen painoluokkia, SM-kisojen sarjat pysyvät ennallaan.

Tarkennus 2.
Ikäkausikilpailuissa on jatkossa mahdollista lisätä uusia sarjoja alimman sarjan alle. Eli esimerkiksi U15 poikien ikäluokkaan voidaan lisätä sarjat 30 kg ja 32 kg. Muilta osin sarjojen yhdistämistä koskeva sääntö pysyy ennallaan eli ikäluokan sisällä sarjoja voidaan yhdistää, mutta ns. väliin ei voi lisätä uusia sarjoja. Kaikki em. sarjojen yhdistämiset sekä uusien alasarjojen luominen tapahtuu ottelujärjestäjän ja kilpailujen valvojan/korkeimman luokan tuomarin päätöksellä. Lisäksi tarkennus siitä, että ikäluokkien välillä sarjoja ei saa yhdistää.

Tarkennus 3.
Kisajärjestäjä saa päättää, mitkä ikäluokat kilpailussa painitaan. Eli kilpailukutsussa voi olla esimerkiksi vain ikäluokat U9 ja U17, mikäli kisajärjestäjä näin parhaaksi katsoo. Huomioitavaa kuitenkin se, että ikäluokassa noudatetaan aina kyseisen ikäluokan sääntöjä/liikerajoituksia, vaikka sarjaan osallistuisikin nuoremman ikäluokan painijoita.

Tarkennus 4.
Sallitaan tarvittaessa painijan nouseminen yhdellä ikäluokalla ylöspäin. Eli esimerkkinä: kilpailuissa on U15 ja U17 ikäluokat. U15 painija kokee olevansa tasoltaan riittävä ja olettaa saavansa tasokkaampia otteluita U17 ikäluokassa, jolloin hän voi siirtyä ylempään ikäluokkaan. Käytännössä siis sama asia kuin aiemminkin sarjojen osalta eli yhden sarjan saa hypätä ylöspäin.

Muutokset tulevat voimaan välittömästi ja jo julkaistuja kutsuja voidaan päivittää kattamaan nämä muutokset.

Tämä kokeilu on alkanut 1.7.2023 ja hallituksen päätöksellä kokeilu kestää kevätkauden 2024 loppuun, jonka jälkeen päätetään jatkosta. Kokeilun tarkoituksena on ollut kilpailutapahtumien yhtenäistäminen, ottelumäärien ja kilpailujen tason nostaminen sekä kilpailujen kokonaiskeston lyhentäminen.

Ikäluokka- ja sääntömuutokset 1.7.2023 alkaen (artikkeli julkaistu kesäkuussa 2023)