Arvo Himbergin painisäätiö

Arvo Himbergin painisäätiö sr on perustettu 1.12.1960.

Säätiön tarkoituksena on painiharrastuksen voimistaminen Suomessa ja Suomen painin kunniakkaiden perinteiden vaaliminen.

Säätiön hallituksen jäsenet 2023:

Jukka Himberg, pj
Pekka P. Paavola
Pette Himberg
Riku Himberg
Antti Pekkala

ARVO HIMBERG:

Arvo Himberg on Suomen Painiliiton pitkäaikaisin puheenjohtaja ja viimeisin kansainvälisen Painiliiton hallituksen jäsen.

• Suomen Painiliiton puheenjohtaja 1942-1965
      • Kansainvälisen Painiliiton hallituksen jäsen 1948-1962
      • Suomen Hiihtoliiton hallituksen jäsen 1936-1946
      • Kansainvälisen Hiihtoliiton hallituksen jäsen 1942-1958
      • Suomen Olympiajoukkueen johtaja kesäkisoissa: 1948 ja 1952
      • Suomen Olympiajoukkueen johtaja talvikisoissa: 1948, 1952 ja 1956

Arvo Himbergin merkitys suomalaisessa urheilussa ja painissa on ollut valtava. Himberg oli sekä kotimaassa että ulkomailla verkostoitunut ja tunnettu henkilö. Hän kykeni puhumaan kymmentä kieltä ja urheilu-, talous-, kulttuuri- ja filmimaailman hyvin tuntevana sekä sosiaalisena ihmisenä hänen kosketuspinta oli laaja ja merkityksellinen.

ARVO HIMBERGIN PAINISÄÄTIÖ:

Arvo Himberg perusti jo 1940-luvulla pian Suomen Painiliiton puheenjohtajksi tultuaan Suomen Painin Tukimiehet -yhdistyksen. Siihen kuului monia Himbergin tuntemia liikemiehiä, kulttuurihenkilöitä, poliitikkoja sekä filmi- ja pankkimaailman edustajia. Yhdistyksen tarkoituksena oli kehittää suomalaista painitoimintaa ja auttaa seuroja mm. jakamalla edullisesti painimattoja.

Himbergin johdolla Painin saama tuki parani entisestään vuonna 1960, kun perustettiin Arvo Himbergin Painisäätiö. Säätiön alkupääoma oli Arvo Himbergin itse siihen luovuttama pesämuna. Alkuvaiheessa pääoma sijoitettiin erilaisiin sijoituksiin ja vuosikymmenten aikana sitä on sijoitettu erilaisiin asunto-osakkeisiin, kiinteistöihin ja osakkeisiin. 2010-luvulla viimeisetkin kiinteistösijoitukset myytiin ja pääoma on tällä hetkellä sijoitettuna rahastosijoituksiin, jota hoitaa S-Pankki.

Arvo Himbergin jälkeen Painisäätiön puheenjohtajina ovat toimineet Arvon poika Arvo-Erik Himberg ja hänen poikansa Jukka Himberg.

PAINISÄÄTIÖN PUHEENJOHTAJAT:

• Arvo Himberg 1960-1964
  • Arvo-Erik Himberg 1964-2016
  • Jukka Himberg 2016-

Merkittävä toimija on ollut myös vuosina 1987-2016 säätiön hallituksen jäsenenä ja asiamiehenä toiminut Arto Savolainen. Painisäätiön hallitukseen on kuulunut kaikkiaan 34 henkilöä, jotka ovat olleet joko Himbergin suvun tai Painiliiton nimeämiä edustajia. Säätiön ensimmäiseen hallitukseen kuuluivat suvun nimeäminä edustajina pääkonsuli Arvo Himberg, pankinjohtaja J.W. Rangell, sosiaalineuvos Akseli Kaskela, apulaisneuvos Arvo-Erik Himberg ja SVUL:n pääsihteeri Kallio Kotkas sekä Painiliiton nimeäminä edustajina toimitusjohtaja Esko Kossila, osastopäällikkö Hugo Jaos, kauppias Kaleva Niemi ja Painiliiton toiminnanjohtaja Onni Sirenius.

Säätiö tukee taloudellisesti Painiliittoa vuosittain. Päätöksen tuesta tekee säätiön hallitus. 1970-, 1980- ja 1990-luvuilla poikien piirinmestaruuskisojen parhaat urheilijat saivat palkinnoksi Himberg-mitalin. Tätä perinnettä jatkamaan perustettiin vuoden Himberg nuori -palkinto, joka annetaan vuosittain menestyneelle ja esimerkilliselle nuorelle painijalle.

Himberg-nuori -palkinnon saajat:

• 2021: Lotta Vettenranta ja Roope Kataja