Ohjeistus painijoille ja kansallisten kilpailujen järjestäjille

Päivitetty 25.9.2020

UWW on tehnyt laajan ja kattavan ohjeistuksen syksyn kilpailuihin urheilijoille, valmentajille ja erityisesti kisajärjestäjille. Alkuperäisen ohjeistuksen löydät tästä (englanniksi).

Kyseinen ohjeistus on tehty kansainvälisiä kilpailuja ja erityisesti arvokilpailuja (MM-/EM-kilpailut) silmällä pitäen. Ohjeistuksessa korostetaan myös, että oheiset ohjeet eivät voi olla ristiriidassa kansallisten lakien ja säädösten kanssa. Painiliitto suosittelee urheilijoita ja kisajärjestäjiä noudattamaan tätä ohjeistusta sopivilta osin eli ”maalaisjärjellä”.

Alla suomeksi käännettynä niitä kohtia, joihin kisajärjestäjän kannattaa kiinnittää huomiota:

• Kohdat 2 a-k (mm. yleiset hygieniasuositukset, turvavälin säilyttäminen ja sairaana oma eristäytyminen) ovat hyödyllisiä ohjeita jokaiselle urheilijalle ja ovat toivottavasti tulleet jokaiselle jo tavaksi ja päivittäiseen käyttöön. Jokaisen kilpailutapahtumaan osallistuvan omalla vastuulla on huolehtia siitä, että oireisena ei tule kilpailupaikalle.
  • Kilpailutapahtumassa koronaviruspandemian leviämisen ehkäisemiseksi urheilijoiden, valmentajien ja katsojien valistaminen ja muistuttaminen (etukäteen ja kisojen aikana kuulutuksilla ja julisteilla) käytössä olevista toimenpiteistä
  • Mahdollisuuksien mukaan varmista, että kilpailupaikalla kaikki ihmiset voivat liikkua väljästi eikä ahtaisiin tiloihin synny ”pullonkauloja”. Huomioi tämä mm. punnituksen, kahvilan/myyntipisteen ja ruokailutilan osalta sekä myös kuljettaessa näihin. Merkitse tarvittaessa turvavälit näkyvästi
  • Varmista, että käsidesiä on tarjolla riittävän monessa paikassa
  • Varmista, että kaikki halukkaat kisaorganisaation jäsenet voivat käyttää suusuojia ja hanskoja
  • Painimatot tulee puhdistaa ja desinfioida ennen ja jälkeen jokaisen painitapahtuman. Mahdollisuuksien mukaan kenkien desinfiointilaitteet voivat olla käytettävissä urheilijoille ja tuomareille ennen ja jälkeen jokaisen ottelun.
  • Varmista, että kilpailupaikalla on tarpeen vaatiessa eristyshuone käytettävissä
  • Varmista, että lääkärintarkastuksessa ja punnituksessa lääkäreillä ja tuomareilla on suusuojia ja kumihanskoja käytettävissä. Lääkärintarkastuksessa lääkärien on oltava valppaina WHO:n kuvaamien oireiden ja akuutin hengitysinfektioiden oireiden suhteen
  • Tuomarien tulee välttää koskemista urheilijoihin ja kumihanskojen käyttö on suositeltavaa
  • SM-kilpailujen lääkärintarkastuksissa urheilijoilta mitataan kuume
  • Suositellaan kaikille Koronavilkun lataamista
  • Kehotetaan noudattamaan viranomaisten suosituksia kasvomaskin käytöstä

Painiliiton sääntö- ja kilpailuvaliokunta suosittelee käyttämään näitä ohjeita, jotta tapahtumaan osallistuvat ihmiset pysyvät terveinä eikä niistä aiheudu tarpeetonta riskiä viruksen leviämiseen ja jotta, kilpailuja voidaan rakastamassamme lajissa järjestää jatkossakin!