Pertti Ukkola valittu UWW:n Hall of Fameen

PertsatPainilegenda Pertti Ukkola on valittu neljäntenä suomalaisena UWW:n kunniagalleriaan eli Hall of Fameen. Sodankyläläislähtöinen ja Kooveen riveissä suurimmat saavutuksensa voittanut Ukkola saavutti urallaan niin Olympia-, MM- kuin EM-kultaakin. Olympiakultaa Ukkola voitti 1976 Montrealissa ja vuonna 1977 sekä MM- että EM-kultaa.

Ukkola on neljäs suomalainen painin Hall of Famessa. Aiemmin urheiljoista tämän arvostetun nimeämisen on saanut vain vuosien 1924 ja 1936 olympiavoittaja ja yhdeksänkertainen Euroopan mestari Kustaa Pihlajamäki. Lisäksi Hall of Famessa ovat painituomarilegendat ja Hall of Famen ensimmäinen isä-poika -pari Lassi ja Karri Toivola.

Virallisesti jäsenyys luovutetaan Ukkolalle Tokion 2020 olympialaisissa järjestettävässä UWW:n Hall of Fame -gaalassa.

Kuvassa vasemalla Ukkola, jolle luovutettiin helmikuussa 2019 kreikkalais-roomalaisen painin SM-kisojen yhteydessä Painiliiton kultainen reliefi. Oikealla Painiliiton toiminnanjohtaja Pertti Vehviläinen.