Pertti Ukkola valittiin virallisesti UWW:n Kunniagalleriaan

Olympiavoittaja, maailmanmestari, Euroopan mestari ja Vuoden urheilija Suomessa 1977 Pertti Ukkola on tänään virallisesti valittu UWW:n kunniagalleriaan. Luovutustilaisuus piti alun perin järjestää jo Tokion 2020 Olympialaisissa, mutta korona siirsi tilaisuutta kahdella vuodella. Belgradissa perjantai-iltana järjestetyssä Hall of Fame -gaalassa kunniagalleriaan nimettiin Ukkolan lisäksi kahdeksan muuta painisuuruutta menneiltä vuosilta. Kaikki valinnat nähtävissä UWW:n sivuilla.

Lämpimät onnittelut valinnasta!

UWW:n presidentti Nenad Lalovic ja Pertti Ukkola. Kuva: Jussi Lehtinen

Tiedote 9.9.2022

Belgrad, Serbia.

Painija Pertti Ukkola lienee ainoa suomalainen, joka on harjoitellut arvokisoissa korkeimmalle palkintopallille nousemista ennen varsinaista suoritustaan – ja voittanut sen jälkeen kyseisen kilpailun. Näin kävi EM-kisoissa 1977.

Ukkolan, 72, huumorilla höystetty itseluottamus kruunattiin toden teolla perjantaina, kun Kansainvälinen painiliitto UWW valitsi hänet virallisesti lajin Hall of Fameen eli kunniagalleriaan. Jäsenyys luovutettiin suomalaislegendalle Hall of Fame -gaalassa, joka järjestettiin MM-kisojen yhteydessä Serbian Belgradissa.

“Maailma on täynnä urheilijoita, jotka haluavat huipulle. Pikkupojasta asti olen haaveillut, että olisin jossain maailman paras, ja ilmeisesti olen ollut, koska tällaiseen ryhmään pääsin mukaan. Se on hieno asia ja kunnianosoitus myös heille, jotka ovat auttaneet minua urheilu-urallani”, Ukkola toteaa Belgradissa nimityksestään.

Tarjoatko vapaavalintaisen juoman kaikille suomalaisille Hall of Fameen nimetyille painijoille?

“On aivan selvää, että tarjoan, koska siellä ei ole muita kuin minä.”

Ukkola on vasta toinen painija ja kaikkiaan neljäs suomalainen, joka on valittu UWW:n kunniagalleriaan. Ukkolalle seuraa tekevät 1920- ja 1930-lukujen mestaripainija Kustaa Pihlajamäki (1902-1944) sekä painituomarit Lassi ja Karri Toivola.

Sodankylästä maailmalle (eli Tampereelle) lähtenyt Ukkola on voittanut kreikkalais-roomalaisen painin kultamitalin olympialaisissa, MM-kisoissa ja EM-kisoissa.

Harvinainen nimitys osui oikealle ihmiselle, sillä harva on omistautunut yhtä täydellisesti urheilulle kuin Ukkola.

“Paini, ja urheilu ylipäätään, on antanut minulle koko elämän. Olen elänyt vain urheilulle siitä asti, kun 1956 kuuntelin talviolympialaisia radiosta ja päätin, että minusta tulee urheilija. Sitä en tiennyt että minusta tulee painija, sillä luulin, että minusta tulee hiihtäjä. Kaikki mitä olen tässä elämässä tehnyt, olen tehnyt urheilun vuoksi, menestyäkseni urheilussa.”

Ukkolan ohje kaikille kunniagalleriaan kurkottaville on yksinkertainen mutta armoton – sekä yksilön että Suomen väestökehityksen kannalta.

“Urheilun täytyy olla sielu ja elämä, sille pitää antaa kaikki. Urheilija ei voi mennä parikymppisenä naimisiin ja tehdä liudan lapsia. Takaan, että Hall of Fame ei kutsu sellaisella systeemillä. Tärkein lahjakkuuden muoto on sinnikkyys. Harjoittele kovaa ja luota itseesi.”

Nykypainiin Ukkola kaipaa sääntömuutoksien kautta lisää pystyottelua.

“Ettei vain nojattaisi, tönittäisi ja odotettaisi sitä mattovuoroa. Näyttävämmän pystypainin pitäisi olla sitä todellista painia.”

Ukkola viettää Tampereella omien sanojensa mukaan normaalia keski-ikäisen miehen elämää. Hän valmentaa edelleen.

“Liikun mahdollisimman paljon. Käyn painisalilla myllyttämässä painijoita, kuusi tuntia päivässä. Voisihan sitä olla muutakin elämää kuin paini, mutta sen ainakin osaan. Tiedän millä systeemillä pitää hakea menestystä.”

Kuvat: Jussi Lehtinen