Maailmanmestari painileirillä Kouvolassa

Kouvolan Painijat järjestää yhdessä Suomen Painiliiton kanssa tällä viikolla Kouvolassa kuusipäiväisen leirin, johon on saapunut painijoita Suomesta, Virosta sekä Pietarista. Kaikkiaan leiriläisiä on noin kolmekymmentä, menestynein heistä on 96-kiloisissa MM-kultaa Guangzhoussa pokannut Heiki Nabi. Kyseinen voitto oli itsenäisen Viron ensimmäinen painin maailmanmestaruus. Nabi voitti toistamiseen MM-kultaa Budapestissa 2013, tällä kertaa 120-kiloisten sarjassa. Lisäksi hän sai Lontoon olympialaisissa hopeaa. Suomalaisleireilijöistä tähän mennessä menestynein on 84 -kiloisissa MM-pronssia Istanbulissa v. 2011 voittanut Rami Hietaniemi.

altLeirin vastuuvalmentajana toimii Suomen painin päävalmentaja Juha Lappalainen apunaan Viron päävalmentaja, neljä vuotta Suomenkin päävalmentaja toiminut Henn Pölluste sekä Puolustusvoimien painivalmentaja Pasi Huhtala.

-Tämä toimii peruskuntoleirinä maajoukkueellemme huhtikuussa Vantaalla käytäviä EM-kisoja varten. Tällainen kaupungissa pidettävä leiri on mukavaa vaihtelua opistolla pidettäviin leireihin, myös reippailua tulee luontevasti majoitus- ja harjoituspaikkojen väliä kävellessä. Meillä on täällä hienot puitteet – kolme isoa mattoa, hyvää ruokaa ja viihtyisä majoitus. En näe mitään esteitä, ettemme järjestäisi jatkossakin Kouvolassa painileirejä, kommentoi Suomen painimaajoukkueen päävalmentaja Juha Lappalainen.

-Kouvola on hieno kaupunki ja täällä on hyvät olosuhteet leirille. Toinen tärkeä tekijä leirille tuloon oli se että täältä löytyy sopivia harjoituspartnereita – painijat kulkevat vastustajien perässä, valottaa Viron päävalmentaja Henn Pölluste.

alt

-Tällaisen leirin järjestämien tuo seurallemme paikkakunnalla näkyvyyttä ja nostetta sekä edesauttaa verkoston rakentamista liittojen, valmentajien ja urheilijoiden suuntaan. Yhteistyö Kouvolan kaupungin ja Kinnon kanssa on toiminut loistavasti. Ensi vuonna tulemme järjestämään näillä näkymillä tämän leirin Kuntotalolla, kertoo Kouvolan Painijoiden päävalmentaja, leirin järjestelyistä vastannut Marko Sillanpää.

-Hienoa, että Kouvolan Painijat ja Painiliitto ovat järjestäneet tämän tasoisen leirin tänne Kouvolaan. Toivottavasti näitä saadaan jatkossa runsaasti lisääkin, kiittelee Kinnossa urheilumatkailun kehittämisestä vastaava Jukka Kyöstilä.

Lisätietoa:

Marko Sillanpää, KoPa, 050 390 0672, sillanpaa.marko@gmail.com