Painiliitto palkitsi Ylistarossa

Matti Kettunen ja Petra Olli parhaat painijat

Suomen Painiliitto palkitsi vuoden 2012 parhaat painijat ja joukon vahvoja taustavaikuttajia miesten ja naisten vapaapainin SM-kisojen yhteydessä Ylistarossa. Vuoden painijan palkinnon sai kreikkalais-roomalaisen painin sarjan 60 kg olympiakisapaikan Suomelle napannut Matti Kettunen. Imatralaisen Power Twisters painiseuran Kettunen joutui kuitenkin luopumaan Lontoon kisasta loukkaantumisen vuoksi. Naisten paras v. 2012 oli nuori tulevaisuudenlupaus Petra Olli Lappajärven Veikot, hän menestyi hyvin sekä naisten että junioreiden arvokisoissa, ollen myös erittäin lähellä 55-kiloisten olympiakisapaikkaa.

Junioripainijoista palkittiin Järvenpään Voimailijoiden Elias Kuosmanen, joka saavutti poikien kreikkalais-roomalaisen painin Euroopan mestaruuden ja vastaavan ikäluokan MM-pronssin sarjassa 85 kg.

Seuravalmentajan palkinnon Ylistarossa pokkasi Vaasan Tovereiden Harri Vallin. Painituomareista palkittiin olympialaisissa kuudennen kerran tuomarina ollut Painiliiton lahtelainen toiminnanjohtaja Pertti Vehviläinen. Painin Tulisielu-kiertopalkinnon hyllyynsä vuodeksi sai vapaapainin puolella ansioitunut Paini-Miesten Hannu Rantala.

Painin tiedottamisen osalta palkittiin Ilkka lehden urheilutoimitus, lehden urheilutoimittaja Antti Vainio ja Kivinen tie Lontooseen dokumentin tuottaja Vesa-Matti Savinen SportCam Oy:stä.

Pisteseuran tittelin sai hyvin laaja-alaista toimintaa pitkään pyörittänyt Ilmajoen Kisailijat ja lisenssiseuran Suomi-kellon Helsingin Paini-Miehet. Vuoden painiseuratekona palkittiin toukokuussa painin olympiakarsintaturnauksen käytännön järjestämisestä päävastuun kantanut Ylä-Tikkurilan Kipinä. Vuoden painitekona palkittiin opiskelijoiden MM-painien toteuttaminen, kellot pokkasivat Kuortaneen Urheiluopiston ja Suomen Opiskelijoiden Liikuntaliiton edustajat.

Vuoden 2012 ansioiden perusteella palkitut:

Vuoden painija

Matti Kettunen Power Twisters Imatra