Painiliitto valitsi täydennystä EM-joukkueeseen

Painin EM-kisat – uusia nimiä joukkueeseen

Lehdistötiedote 12.3.2014 (päivitetty 27.3.)

Painiliitto valitsi täydennystä EM-joukkueeseen

Kilpailukutsu / Ohjelma

Suomen Painiliitto on tänään valinnut täydennystä huhtikuun alussa Vantaalla painittaviin EM-paineihin. Kahdessa sarjassa karsitaan vielä edustajia ja lopullinen joukkueen koko tulee olemaan 16 painijaa. Eniten painijoita osallistuu miesten kreikkalais-roomalaiseen painiin, jossa ilman edustusta jää vain 130 kilon sarja. Suomalaisnaisia molskilla nähdään neljä.

Jo aiemmin kisoihin oli valittu Petra Olli (58 kg), vapaapainija Ville Heino (86 kg) sekä kreikkalais-roomalaisen painin edustajat Jani Haapamäki (59 kg) ja Rami Hietaniemi (85 kg).

Keskiviikkona joukkueeseen nimettiin seuraavat urheilijat:

Kreikkalais-roomalainen paini
66 kg Tero Välimäki, Ilmajoen Kisailijat
71 kg Henri Palomäki, Alavuden Urheilijat
75 kg Valtteri Moisio, Koovee Tampere
80 kg Jarno Ålander, Helsingin Tarmo
98 kg Timo Kallio, Turun Voimamiehet

Valmentajat Juha Lappalainen ja Marko Yli-Hannuksela

Vapaapaini miehet:

61 kg Ronny Rännälä, Espoon Urheilijat
65 kg Petteri Martikainen, Helsingin Tarmo
70 kg Jere Kunnas, Helsingin Paini-Miehet
97 kg Jere Heino, Porin Paini-Miehet

Valmentajat Gergö Wöller ja Ahto Raska

Naiset

48 kg Sarianne Savola, Lappajärven Veikot
53 kg Janika Vakkila, Ilmajoen Kisailijat
55 kg Tiina Vainionpää, Kuortaneen Kunto

Vapaapainin valmentajat Gergö Wöller ja Ahto Raska

Painin EM-kilpailut käydään Vantaalla 1.-6.4.2014. Tapahtuma on vuoden suurin ja merkittävin urheilutapahtuma Suomessa. Mukana on noin 500 painijaa ja yhteensä 900 joukkueiden jäsentä yli 40 Euroopan maasta.

Lisätietoja:

EM-kisajoukkue:
Joukkueenjohtaja Marko Asell 050 512 1968

* * * * *

Painin EM-kisat – neljä ensimmäistä valittu kisajoukkueeseen

Lehdistötiedote 27.2.2013

Painiliitto nimesi ensimmäiset neljä EM-kisajoukkueen jäsentä

Suomen Painiliitto on tänään julkistanut neljä ensimmäistä suomalasipainijaa, jotka kisaavat Euroopan mestaruuksista Vantaalla huhtikuun alussa. Nämä ovat Petra Olli (58 kg), vapaapainija Ville Heino (86 kg) sekä kreikkalais-roomalaisen painin edustajat Jani Haapamäki (59 kg) ja Rami Hietaniemi (85 kg).

Ville Heino valmistautuu kisoihin Yhdysvalloissa, jossa hän opiskelee liikunnanopettajaksi ja painii Pohjois-Carolinassa Cambellin yliopiston joukkueessa.
– Olen todella onnellinen valinnasta, ja odotan hyvää tulosta kotikisoista. On hienoa, että olen taas hyvässä kunnossa. Syksyllä 2011 polven eturistiside poikkesi, ja sen jälkeen meni hieman pidempi jakso loukkaantumisten kanssa taistellessa, Heino kertoo.

Valmistuminen EM-kisoihin sujuu kokonaisuudessaan Yhdysvalloissa, sillä Heino palaa Suomeen 28. maaliskuuta. Hän kertoo, että yliopistojen suurtapahtumaan konferenssien mestaruusmittelöihin valmistautuminen takaa sen, että kunto on kova.
– Uskon, että moni asia on helpompaa EM-kisoihin tullessa. Painiajasta lähtee minuutti pois, sillä täällä ottelut kestävät seitsemän minuuttia. Täällä olen tänä vuonna tiputtanut painoni kahdeksan kertaa 83,5 kilon sarjaan, ja punnitus on ollut tuntia ennen kisoja. EM-kisoissa 86 kilon sarja ja punnitus päivää ennen kuulostavat hyvältä. Aikaerosta en ole innoissani, mutta onneksi olen Suomessa viikkoa ennen omaa kisapäivää, Heino pohtii.

19-vuotias Petra Olli valmistautuu toisiin aikuisten arvokisoihin. Alle 20-vuotiaiden arvokisoista roppakaupalla mitaleita kahminut Olli on tunnettu periksi antamattomana taistelijana.
– Se, että kyseessä on aikuisten arvokisa, ei vaikuta valmistautumiseen. Toki kyseessä on vähän isommat kekkerit ja vastustajat kovempia, mutta samaa hommaa siellä aikuisten kisoissa tehdään kuin nuorempien kisoissa eli painitaan. Tulevan viikonlopun kisoissa Lady Klippan Openissa Ruotsissa on hyvä arvioida, mikä on painikunto juuri nyt, Olli juttelee.

Painimaajoukkueen päävalmentaja Juha Lappalainen kertoo, että kreikkalais-roomalaisen painin osalta monen sarjan tilanne on yhä auki. Osa painijoista antaa vielä näyttöjä kansainvälisissä kisoissa, ja terveystilanteet vaikuttavat asiaan. Jani Haapamäen ja Rami Hietaniemen osalta tilanne oli kuitenkin selvä.
– Rami oli syksyllä MM-kisoissa viides, eikä hänellä ole nyt Suomessa haastajia. Lisäksi hän paini hyvin Arvo Haavistossa ja Thor Master –turnauksessa. Myös Janin paini oli samassa turnauksessa vahvaa, ja hän voitti finaalissa Jussi-Pekka Niemistön. Kansainvälisten leirien harjoitusottelut ovat osoittaneet, että Janin painikunto on vahvassa nousussa, Lappalainen perustelee.

Lisätietoja:

EM-kisajoukkue: