Painilisenssit 2022

Vuoden 2022 painilisenssit ovat ostettavissa 1.1.2022 alkaen Suomisportista.

Lisenssin oston yhteydessä voi myös hankkia kattavan Sporttiturva-vakuutuksen.

Lisenssien hintoja on alennettu kauttaaltaan, mutta Sporttiturvan hintoja on jouduttu korottamaan vakuutusyhtiön esityksen mukaisesti.

Painilisenssit 2022 (pdf)

Sporttiturvan tuoteopas / Kertalisenssin tuoteopas / Ryhmälisenssin tuoteopas
Sporttiturvan vakuutusehdot / Rekisteriseloste / Tuotetietoasiakirja

HARRASTAJALISENSSIT (a)

Karhunpentulisenssi (b), (+ mahdollisuus ryhmävakuutukseen / Karhunpentujen ryhmävakuutuslomake)
– 9 v ja nuoremmat harrastajat (v. 2013 ja myöhemmin syntyneet)
– lisenssin hinta 5 e
– Sporttiturva 40 e / ryhmä (vakuutuksessa ryhmän koko max. 10 hlöä)
– ei omavastuuta

Painin harrastajalisenssi U12
– 12 v ja nuoremmat harrastajat (v. 2010 ja myöhemmin syntyneet)
– lisenssin hinta 10 e
– Sporttiturva 30 e
– ei omavastuuta

Painin harrastajalisenssi
– 13 v ja vanhemmat harrastajat (v. 2009 ja aiemmin syntyneet)
– lisenssin hinta 15 e
– Sporttiturva 48 e

KILPAILULISENSSIT (c)

U9 kilpailulisenssi
– 9 v ja nuoremmat (v. 2013 ja myöhemmin syntyneet)
– lisenssin hinta 40 e
– Sporttiturva 25 e
– kattaa myös muiden lajien lisenssijärjestelmän piirissä sattuneet tapaturmat

U12 kilpailulisenssi
– 10–12-vuotiaat (s. 1.1.2010-31.12.2012)
– lisenssin hinta 60 e
– Sporttiturva 65 e
– kattaa myös muiden lajien lisenssijärjestelmän piirissä sattuneet tapaturmat

U15 kilpailulisenssi
– 13–15-vuotiaat (s. 1.1.2007-31.12.2009)
– Sporttiturva 94 e

U17/U20 kilpailulisenssi
– 16–20-vuotiaat (s. 1.1.2002-31.12.2006)
– Sporttiturva 286 e

Yleinen kilpailulisenssi
– 21–34-vuotiaat (s. 1.1.1988-31.12.2001)
– Sporttiturva 432 e

Kertalisenssi (7 vrk) (d)
– 16v ja vanhemmat (v. 2006 ja aiemmin syntyneet)
– lisenssin hinta 45 e
– Sporttiturva 50 e

Veteraanien kilpailulisenssi
– 35 v ja vanhemmat (v. 1987 ja aiemmin syntyneet)
– lisenssin hinta 60 e
– sporttiturva 152 e

MUUT

Tuomarit ja ottelujärjestäjät UWW (e) + kansallinen I-II-III
– lisenssin hinta 50 e
– Sporttiturva 20 e

Valmentajat / ohjaajat / seuratoimijat (f)
– lisenssin hinta 20 e
– Sporttiturva 20 e

Lisämaksu toiseen ja edullisempaan lisenssiluokkaan (esim. kilpailulisenssi 90 e + tuomarilisenssi 5 e (g)

a) Harrastajalisenssit oikeuttavat osallistumaan Painiliiton jäsenseurojen järjestämiin harjoituksiin  / tapahtumiin sekä harjoituskilpailuihin, jotka eivät ole Painiliiton tapahtumakalenterissa. Lisenssi ei sisällä vakuutusta, vaan lisenssin ostaja valitsee oheisen Sporttiturvan (= vakuutus) tai huolehtii muutoin harrastajan vakuutusturvasta. Seurat huolehtivat siitä, että jokainen seurassa harrastava on hankkinut lisenssin ja turvaa sillä myös valmentajien/ohjaajien vastuuvakuutuksen toimivuuden. Mikäli harrastajalisenssi korotetaan kilpailulisenssiksi kesken vuoden, maksetaan vain lisenssien hinnan erotus.

b) Karhunpentulisenssi on tarkoitettu kaikille Nallepainin, Nassikkapainin ja Painikoulun ryhmissä harrastaville lapsille. Jokainen harrastaja (vanhemmat) ottaa oman Sportti-ID -tunnuksen. Seura voi hankkia Painiliiton kautta edullisen ja kattavan ryhmävakuutuksen rekisteröidyille harrastajille. Ryhmää voidaan täydentää uusilla nimillä vakuutuskauden aikana ja jokaisesta alkavasta uudesta ryhmästä seuralle lähtee 40 e lasku. Ryhmävakuutuksen käytöstä on erillinen toimintaohje.

c) Kilpailulisenssit oikeuttavat kaikkiin harrastajalisenssien oikeuksien lisäksi osallistumisen sääntöjen mukaisiin Painiliiton tapahtumakalenterissa oleviin kilpailuihin, joihin lukeutuvat esim. ikäkausikilpailut, kansalliset kilpailut sekä alue-, SM- ja KLL-mestaruuskilpailut. Kansainvälisen Painiliiton (UWW) kalenterikilpailuihin vaaditaan lisäksi UWW:n lisenssi, joiden hankinta tapahtuu vuosittain Painiliiton toimiston kautta.

d) Kertalisenssi on tarkoitettu aikuisille (16-vuotiaat ja vanhemmat) painijoille ja mahdollistaa osallistumisen yksittäiseen painikilpailuun. Lisenssin on oltava voimassa viimeistään kilpailua edeltävänä päivänä, jotta voimassaolo voidaan todentaa. Kertalisenssin hintaa ei hyvitetä, vaikka myöhemmin saman kalenterivuoden aikana hankkisi vuosilisenssin.

e) UWW:n tuomareille lähetetään lisäksi 100 euron UWW:n lisenssimaksu, josta lähetetään erillinen lasku,

f) Valmentajalisenssiä suositellaan kaikille painin parissa valmentaville ja ohjaaville, sillä valmentajien vastuuvakuutus (Tuplaturva) vahvistuu rekisteröitymisen myötä.
Valmentajalisenssi vaaditaan SM-kisoissa valmentajaksi ilmoitettavilta henkilöiltä ja liiton valmentajakoulutustilaisuuksiin osallistuvilta.
Valmentajalisenssin voi hankkia myös kaikki muut seuratoimijat.

g) Kilpailulisenssin omaavat yli 15-vuotiaat voivat toimia lisäksi valmentajina ja/tai tuomareina (tuomarikoulutus suoritettu). Tämä tapahtuu maksamalla kilpailulisenssin hankinnan yhteydessä 5 e lisämaksun. Sama koskee tuomareita, jotka toimivat myös valmentajina.

5 e lisämaksun tuomarilisenssiin voi maksaa täällä (https://www.suomisport.fi/events/ae56a481-a787-4790-88d9-0a5ca5194730).

5 e lisämaksun valmentajalisenssiin voi maksaa täällä (https://www.suomisport.fi/events/b5eeab15-b716-473e-a48d-5ce772ca8bc2).

Jokainen seura nimeää seurakäyttäjän, jolla on myös tilinkäyttö- ja maksuoikeudet. Tällöin seurakäyttäjä pystyy hankkimaan lisenssejä seuran jäsenille, ilmoittamaan heitä tapahtumiin jne. Seurakäyttäjä voi tehdä lisenssihankintoja ja ilmoittautumisia kaikille sellaisille seuransa jäsenille, joilla on Suomisportissa rekisteröitynä Sportti-ID. Sportti-ID:n avulla seurakäyttäjä löytää kyseisen henkilön järjestelmästä.
HUOM! Seuran ei pidä tehdä jäsenelle Sportti-ID:tä, sillä se vaikeuttaa huomattavasti myöhempää toimintaa. Ohjatkaa vaikka kädestä pitäen harrastajan tai hänen vanhempansa tekemään Sportti-ID. Sporttitilin luominen / sisäänkirjautuminen (video).

Seurakäyttäjyyttä haetaan Suomisportista ja se hyväksytään Painiliiton toimiston toimesta.

SUOMALAISEN PAININ, PAINISEUROJEN JA PAINILIITON ELINVOIMAISUUDEN KANNALTA ON VÄLTTÖMÄTÖNTÄ, ETTÄ KAIKKI SEURATOIMINNASSA MUKANA OLEVAT HARRASTAJAT, KILPAILIJAT, VALMENTAJAT, TUOMARIT, OTTELUJÄRJESTÄJÄT, OHJAAJAT JA MUUT SEURATOIMIJAT REKISTERÖITYVÄT LISENSSIJÄRJESTELMÄÄN. TÄMÄN HETKINEN ARVIO REKISTERÖITYNEIDEN MÄÄRÄSTÄ ON 10-15 % KAIKISTA PAINISEUROISSA HARRASTAVISTA JA TOIMIVISTA.

KANNUSTAMME, NEUVOMME JA PALKITSEMME SEUROJA, JOTKA LÄHTEVÄT MUKAAN TÄHÄN KOKO LAJIN KEHITYSTYÖHÖN.