Painin 23-vuotiaiden MM-kilpailut Suomeen – kilpailut järjestetään Tampereella lokakuussa 2023

Oslon jäähallissa painittiin aikuisten MM-kilpailut lokakuun alussa 2021

Kansainvälinen Painiliitto UWW on myöntänyt vuoden 2023 painin U23 MM-kilpailujen järjestämisoikeuden Suomelle. Suomen Painiliitto haki kilpailuja yhdessä Tampereen kaupungin kanssa sen jälkeen, kun koronapandemia oli peruuttanut Tampereelle myönnetyt vuoden 2020 vastaavat kilpailut.

Kilpailujen järjestelyissä ovat vahvasti mukana myös tamperelaiset painiseurat, joiden kautta tulevia 200-300 vapaaehtoista ilman ei MM-kilpailujen järjestäminen ole mahdollista. Aiemmissa painin arvokisoissa Tampereella ovat mukana olleet Koovee, Tampereen Painiseura ja Tampereen Voimailijat.

Kilpailut järjestetään 23. – 29.10.2023 Tampereella Hakametsän jäähallissa. Kilpailuihin odotetaan yli 1000 joukkueenjäsentä lähes 80 maasta.

Tampere on ylpeä saadessaan jälleen yhden uuden painin arvokisan järjestettäväkseen, toteaa Tampereen kaupungin tapahtumajohtaja Perttu Pesä. Hakametsän jäähalli soveltuu jatkossa erinomaisesti painin MM-tapahtuman kilpailupaikaksi, kun jääkiekon SM-liigaseurat siirtyvät vuodenvaihteessa uuteen Areenaan, jatkaa Pesä.

Edellisen kerran Hakametsän jäähallissa on painittu vuonna 1994 kreikkalais-roomalaisen painin MM-kilpailuja. Sen jälkeen sekä aikuisten EM-kilpailut vuonna 2008 että U20 MM-kilpailut vuonna 2017 järjestettiin Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Tämän vuoden viimeiset painin arvokisat painitaan marraskuussa, kun U23 MM-kilpailut painitaan Serbiassa. Suomen joukkue kisoihin julkaistaan lähipäivinä.

Lisätietoja:

Perttu Pesä