Painin 23-vuotiaiden MM-kilpailut Tampereella peruutettu koronapandemian vuoksi

UWW on myöhään maanantai-iltana kokouksessaan päättänyt peruuttaa tämän vuoden 23-vuotiaiden painin MM-kilpailut. Kisat oli tarkoitus järjestää 23. – 29.11.2020 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Asian vahvisti tiistaina kisaorganisaatiolle UWW:n presidentti Nenad Lalovic ja kirjallinen vahvistus asiaan saatiin keskiviikkona 16.9.2020.

Koronapandemian aiheuttamat kokoontumis- ja maahantulorajoitukset sekä eri maiden osallistujien lento- ja taloudelliset vaikeudet pakottivat peruuttamaan kisat. Tampereen kisaorganisaatio halusi ratkaisua syyskuun puoliväliin mennessä, jotta kisojen peruuntuessa monien sidosryhmien kanssa tehdyt sopimukset voidaan purkaa määräaikoihin mennessä ja näin kyetään minimoimaan taloudelliset tappiot.

Ratkaisu on iso pettymys monille suomalaisurheilijoille, jotka menettivät hienon mahdollisuuden päästä painimaan MM-kilpailuissa kotiyleisön edessä. Monelle suomalaishuipulle menossa on viimeinen vuosi tässä 23-vuotiaiden ikäluokassa.

Pettymys on suuri myös kisaorganisaatiolle, joka uurasti järjestelyjen merkeissä jo lähes kahden vuoden ajan. Organisaatioon kuului iso joukko Painiliiton, Tampereen kaupungin sekä kolmen tamperelaisseuran – Kooveen, TaPS:n ja TaVo:n – monipuolisia osaajia. Kisoilta odotettiin onnistuessaan taloudellista tuottoa kaikille organisaation osapuolille ja ratkaisu on siltä osin iso pettymys etenkin Painiliitolle ja Tampereen kaupungille.

Yhteistyö Painiliiton sekä Tampereen kaupungin ja tamperelaisseurojen välillä kuitenkin jatkuu ja yhteinen halu on saada jokin toinen nuorten ikäluokkien tai aikuisten arvokilpailu järjestettäväksi lähivuosina. Järjestelysopimukset vuoden 2021 arvokisojen isäntäkaupunkien ja UWW:n välillä ehdittiin tehdä jo ennen koronapandemian käynnistymistä.

Uutinen aiheesta Yle Urheilun sivuilla

Koronapandemia on peruuttanut tältä vuodelta lähes kaikki painin arvokilpailut, vain EM-kilpailut ehdittiin helmikuussa painia ja Suomi saavutti kisoista kolme viidettä sijaa. Peruuntuneita kisoja ovat mm. Olympialaiset ja lähes kaikki olympiakarsintaturnaukset, 23- ja– 20-vuotiaiden EM-kilpailut, 17-vuotiaiden MM- ja EM-kilpailut sekä opiskelijoiden ja veteraanien MM- sekä 15-vuotiaiden EM-kilpailut ja lokakuulle suunniteltu Ilmajoen Arvo Haavisto -turnaus. Lähiaikoina selviää, voidaanko joulukuulle Serbiaan suunnitellut aikuisten ja 20-vuotiaiden MM-kilpailut järjestää.