Petra Olli vääntää Venäjää vastaan

altKansainvälinen Painiliitto on nimennyt Petra Ollin mukaan muun maailman joukkueeseen, joka kohtaa Venäjän maajoukkueen lokakuun lopulla Pietarissa käytävässä World Combat Games-tapahtumassa. Naiset nousevat Pietarissa molskille torstaina 24. lokakuuta.

-Valinta tuli täytenä yllätyksenä, mutta onhan se kunnia-asia lähteä edustamaan muuta maailmaa ottelussa Venäjää vastaan, kommentoi Petra Olli yllätysvalintaansa.

Lappajärven Veikkojen 19-vuotias painija saavutti kesällä juniorien EM-kultaa ja MM-pronssia 59 kilon sarjassa. Kova kisarupeama ja ottelut tulleet kolhut saivat 19-vuotiaan Ollin jättämään vielä aikuisten MM-painit Budapestissä väliin. Ensi kevään Vantaan EM-painit sen sijaan on jo kalenteriin merkitty.

-Voimassa ja taktisuudessa on suurimmat erot juniorien ja naisten välillä. Peruskuntoa on vedetty hyvällä sykkeellä, ja pikku hiljaa on lisätty painimista. Ainahan niitä kolhuja löytyy, mutta niiden ei saa antaa liikaa vaikuttaa harjoitteluun, Petra Olli korostaa.

Suomen Painiliitto on keskittänyt naispainin valmennusta Kuortaneelle, jonne myös Petra Olli siirtyi alkuvuodesta harjoittelemaan ja jatkamaan lukio-opintoja. Päivittäisvalmennuksesta vastaa naispainin olympiavalmentaja Ahto Raska ja treeniporukassa on myös muita urheilulukiossa opiskelevia sekä lähialueella asuvia naispainijoita. Parhaillaan Ollia on sparraamassa parin viikon ajan muutaman vuoden takainen Euroopan mestari Anna Polovneva Venäjältä.

-Aina on treeneissä pari, jonka kanssa treenata, mutta aina pitäisi olla vain kovempia vastustajia, jotta kehitystä tulisi. Onneksi on Ahto, naurahtaa Petra.

World Combat Games / Live

Venäjä-muu maailma 6-1

48 kg: Valeriya Chepsarakova – Mariya Livach UKR 9-3
51 kg: Natalia Malysheva – Anzhela Dorogan AZE 12-4
55 kg: Irina Olegonova – Katarzyna Krawczk POL 2-0
59 kg: Anna Maksimova – Tetyana Lavrinchuk UKR 5-4
63 kg: Irina Bogdanova – Petra Olli FIN 4-2
67 kg: Anastasiia Shulavlinskaya – Halina Leuchanka BLR 8-9
72 kg: Natalia Vodoreva – Epp Mae EST sv (7-0)

Kreikkalais-roomalaisen painin Venäjä-muu maailma -ottelu käytiin keskiviikkona 23.10.

Ottelun voittajaksi selvityi Venäjän joukkue pistein 6-1

Tulokset: