Sääntö- ja kilpailuvaliokunnan tiedote II/2018

Kansalliseen II-luokkaan
Niina Laitio, Juha Pakanen, Noora Korpi ja Saku Saranpää

Huomioitavaa!
Vapaamuotoinen anomus tuomarikorotuskursseille 2019 on tehtävä kirjallisesti 1.12.2018 mennessä Painiliittoon (tiedoksi stevo.petrovic@yahoo.fi)
– Näyttöön pääsemisen ehtona on toimia vähintään 15 kertaa tuomarina vuoden aikana
– Edellisestä korotuksesta pitää olla vähintään 2 vuotta, ei saa korottaa peräkkäisinä vuosina.

Tuomarikoulutukset 2018
Stevo Petrovic suunnittelee ja ilmoittaa ajankohdat. Ainoastaan koulutustilaisuuksiin osallistuvat voivat toimia SM-kisoissa v. 2019 tuomareina.

Ottelujärjestäjien koulutus
Jari Erkkola suunnittelee ja valmistelee kaksi tilaisuutta. Ensimmäinen järjestetään seuravalmentajapäivien yhteydessä Kuortaneella 1.-2.12.2018 ja toinen alkuvuodesta 2019. Ainoastaan koulutustilaisuuksiin osallistuvat voivat toimia SM-kisoissa v. 2019 ottelujärjestäjinä.

Nuorten tuomareiden (->25 v.) henkilökohtainen kouluttaminen
Vastuuhenkilöksi nimettiin Joonas Hietala. Kouluttaminen henkilökohtaisilla yhteydenotoilla sekä mahdollisesti pääosin internetin kautta mallia USA. Stevo Petrovic/ Pertti Vehviläinen pyytävät suomalaisten   käyttöön USA:n ohjelmistoa.

Muut päätökset:
– Koulutustilaisuuksiin osallistumismaksu kouluttajalle 10 EUR/hlö/tilaisuus.
– Kotimaisen koulutusmateriaalin päivittäminen mallia UWW. Vastuuhenkilöinä IS-luokan tuomarit.
– Liiton ulkomaan kilpailuihin nimetyt viralliset tuomarit tekevät valiokunnalle raportin kilpailuista. Stevo Petrovic ohjeistaa.
– SM-kisoihin ja UWW-turnauksiin valitaan 4 tuomaria per matto (+valvojat 2).
– Kadettien (17 v.) SM-kisoissa oltava min. 3 mattoa (jos yli 100 ilmoittautunutta). Muissa SM-kisoissa min. 2 mattoa.

– Esitys Koululiikuntaliitolle:
  * viisi tuomaria/matto + 2 valvojaa
  * min. 3 mattoa (jos/kun yli 100 ilmoittautunutta)
  * video kaikille matoille haastamista varten
  * kahden-kolmen osanottajan sarjat painitaan loppuun 1. kisapäivänä. Jari Erkkola tarkentaa ohjeistusta.
  * tuomareiden pv-raha kuten SM-kisaesityksessä
  * valvojille ja ylituomareille järjestäjät maksavat matkakorvaukset halvimman yleisen kulkuneuvon mukaan

– SM- ja UWW-kilpailuiden korvaukset tuomareille vuodesta 2020 alkaen
  * Järjestäjä maksaa nimetyille tuomareille majoituksen ja matkustusohjesääntöjen mukaisen päivärahan (1-2). Järjestäjien ei tarvitse hoitaa tuomarien ruokailuja.
  * Liitto maksaa aikaisempaan tapaan SM-kisoihin valituille tuomareille matkakorvaukset halvimman yleisen kulkuneuvon mukaan. UWW-kilpailuissa järjestäjä maksaa matkakulut.

PAINILIITON TOIMENPITEET SIENITARTUNTOJEN EHKÄISEMISEKSI

Tiedotusta hoito-ohjeista ja taudin ehkäisemisestä lisätään kaikilla tasoilla.

Seuroissa tulee tarkastaa painijat ennen ja jälkeen harjoitusten. Ennen kilpailuihin lähtöä ja kilpailuiden jälkeen painijat on tarkastettava huolellisesti.

Kaikissa kotimaan kisoissa tulee olla lääkäri, terveydenhoitoalan ammattilainen tai muu sienitartunnat tunteva henkilö, joka tarkastaa kaikki painijat ennen punnitusta. Kilpailujen valvoja tai alueen ko. kisaan nimeämä henkilö poistaa sienitapaukset punnituksen yhteydessä.

Jokainen punnituksessa/lääkärintarkastuksessa sieniepäilyn takia poistetun painijan seura ilmoitetaan valvojan raportissa. Sienitartunnat on myös kuvattava ja kuva liitettävä Painiliittoon lähetettävään raporttiin.

Painijat on tarkastettava jokaisen painileirin yhteydessä. Sienitartunnoista on valmentajien ilmoitettava liittoon samalla tavalla kuin kilpailuista poistetuista.

Sieniepäilyn takia poistetulle painijalle tulee lääkekuurin mittainen automaattinen ehdoton este kilpailu-, harjoitus- ja leiritapahtumiin lääkärin ohjeiden mukaisesti.

Painiliiton käyttämät asiantuntijat auttavat sieniongelman hoitamisessa.

Stevo Petrovic
Sääntö-ja kilpailuvaliokunnan puheenjohtaja