Seppo Nurminen 13.2.1937-28.12.2019

Kolmissa olympialaisissa (1976-1984) painituomarina toiminut Seppo Nurminen on kuollut.

Seppo Nurmisella oli merkittävä panos asioiden kehittämisessä, toteuttamisessa ja toiminnassa niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Painijana Nurminen edusti Popinniemen Ponnistusta ja Voikkaan Urheilu-Veikkoja saavuttaen juniorien ja miesten mitaleja kr.room. painissa.

Nurminen toimi kotimaan lisäksi tuomaritehtävissä pitkään myös kansainvälisellä tasolla. Olympialaisten lisäksi hän tuomitsi 22 vuoden aikana (1964-1986) lukuisissa EM- ja MM-kilpailuissa sekä kv. kilpailuissa. Tuomaritehtävissä Nurmisen seuroja olivat Voikkaan Urheilu-Veikot, Helsingin Paini-Miehet ja Pilkanmaan Pilke.

Seppo Nurminen vaikutti kansainvälisen Painiliiton (FILA, nyk. UWW) tuomarivaliokunnassa ja vuonna 1983 hän sai Kultaisen Pillin Kiovassa vapaapainin MM-kilpailuissa. Kultaiset pillit jaettiin tuolloin ensimmäistä kertaa kymmenelle ansioituneelle tuomarille.

Nurminen oli Suomen edustajana Pohjoismaiden Painiliitossa 1973-1986 ja toimi osan ajasta myös puheenjohtajana.

Painiliiton sääntö- ja tuomarivaliokunnassa Nurminen toimi 1969-1986, joista 13 vuotta puheenjohtajana. Painiliiton johtokuntaan Nurminen valittiin vuosiksi 1976-1986, joista ensimmäistä vuotta lukuun ottamatta hän toimi joko liiton 1. tai 2. varapuheenjohtajana.

Seppo Nurmista lämmöllä muistaen.

Kuvassa v. 1976 Montrealin olympialaisten joukkueemme. Seppo Nurminen ylärivissä Jarmo Övermarkin ja Toivo Sillanpään keskellä.