Stevo Petrovic valittu tuomariksi Tokion Olympialaisiin

Kansainvälinen Painiliitto UWW on tänään julkaissut listan painituomareista, jotka on valittu elokuussa painittaviin olympiapaineihin. Listalla on 50 painituomaria ja joukossa on suomalaistuomari Stevo Petrovic. Petrovic toimi painituomarina myös Rion Olympialaisissa 2016.

Kajaanissa asuva Petrovic saapui pakolaisena Suomeen 1990-luvulla ja on siitä lähtien toiminut aktiivisesti painituomaritehtävissä Suomessa. Petrovic on Suomen Painiliiton kilpailu- ja huomionosoitusvaliokunnan puheenjohtaja ja toimi Suomen Painiliiton hallituksen jäsenenä vuosina 2015-2020.

Suomalaiset painituomarit ovat aina olleet erittäin arvostettuja ja heitä on nähty Olympialaisten painikilpailuissa yhtäjaksoisesti vuodesta 1908 lähtien. Suomalaistuomareista eniten esiintymisiä Olympialaisissa on vastikään eläkkeelle Painiliiton toiminnanjohtajan tehtävistä jääneellä Pertti Vehviläisellä. Vehviläinen tuomitsi Olympialaisissa kuudesti.

Suomalaiset painituomarit Olympialaisissa kautta aikojen

Suomalaispainijat saavuttivat kaksi paikkaa Tokioon. Paikan hankkivat kreikkalais-roomalaisen painin sarjaan 97 kg Arvi Savolainen ja sarjaan 130 kg Elias Kuosmanen. Painijoiden kohdalla Suomen joukkuevalinnat tekee Suomen Olympiakomitea. Tokion painin kisapäivät ovat 1. – 7.8.2021.

Tällä hetkellä Petrovic on tuomaritehtävissä painin 23-vuotiaiden EM-kilpailuissa Pohjois-Makedonian Skopjessa.

Stevo Petrovic mattotuomarin tehtävissä parhaillaan käynnissä olevissa U23 EM-kilpailuissa Pohjois-Makedoniassa.

Suomalaispainijoiden edesottamuksia U23 EM-kilpailuissa voit seurata Painiliiton kanavilta.

U23 EM-kisasivut
Suomalaisten tulosseuranta