Suomi painii joukkueiden MM-tittelistä

Kansainvälinen Painiliitto on vahvistanut Suomen osallistumisen helmikuussa Venäjän Tyumenissa käytäviin kreikkalais-roomalaisen painin maajoukkueiden World Cup-kisaan. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomi on kelpuutettu mukaan nykymuotoiseen MM-joukkuekisaan.

Maailman painieliitin kokoavaan turnaukseen kelpuutettiin kymmenen parasta maajoukkuetta. Suomi sijoittui pistetaulukossa yhdeksänneksi syyskuussa Budapestissä väännetyissä MM-kisoissa. Maita MM-molskilla oli mukana kaikkiaan 87.

-Todella tasokas turnaus on luvassa. Paikalla ovat maailman parhaat joukkueet ja vastus sen mukainen, kommentoi painin päävalmentaja Juha Lappalainen.

Kiireinen kevätkausi

Suomalaispainijoiden kevät on vilkas, sillä helmikuun puolivälissä painittavan MM-joukkuekisan jälkeen edessä on huhtikuun alussa Vantaalla painittavat EM-kotikisat. Helpotusta tuo tosin se, että MM-pistetaulukossa yhdeksänneksi sijoittunut Suomi ja kymmenenneksi sijoittunut USA voivat halutessaan vahvistaa joukkuetta ulkomaalaisilla vahvistuksilla.

-MM-joukkuekisa painitaan tasapainoilla, joten Vantaan EM-kisojen läheisyys aiheuttaa miettimistä. Joukkueeseen nimetään joka sarjaan kaksi painijaa ja voi olla, että pienimmässä ja suurimmassa sarjassa käytämme vahvistuksia. Vahvistusten käyttö kuitenkin ratkeaa meidän omien painijoidemme painojen ja terveystilanteen perusteella, Lappalainen arvioi.

Siperian MM-turnauksessa on kahden kisapäivän aikana tiedossa viisi huippukovaa ottelua, sillä ensin maat jaetaan kahteen lohkoon, jossa lohkon sisällä kohdataan kaikki kilpakumppanit. Finaalipäivänä väännetään vielä lopullisesta sijoituksesta naapurilohkossa samalle sijalle sijoittuneen maan kanssa.

Suomen Painiliiton päävalmentaja Juha Lappalainen

Suomen Painiliiton toiminnanjohtaja Pertti Vehviläinen