Toivo ”Topi” Sillanpäälle Alfred Kordelinin säätiön valmentajapalkinto

Topi Sillanpää vastaanotti Alfred Kordelinin säätiön valmentajapalkinnon ja 2000 euron stipendin lauantaina 17.9. Tampereella pidettyjen Uolevi Setälän muistopainien yhteydessä. Säätiö myöntää palkinnon lajiliittojen esityksestä. Suomen Valmentajat ry toimii valmentajapalkinnoissa asianhoitajana.

Kuvassa vasemmalta Painiliiton järjestöpäällikkö Antti Pekkala, Toivo Sillanpää ja Suomen Valmentajat ry:n edustaja Matti Heikkilä

Painivalmentajista Alfred Kordelinin säätiön valmentajapalkinnon ovat aiemmin saaneet Niilo Lehto vuonna 2012 ja Seppo Yli-Hannuksela vuonna 2017.

Mediatiedote 19.9.2022 klo 12:

Toivo ”Topi” Sillanpäälle Alfred Kordelinin säätiön valmentajapalkinto

Painivalmentaja Toivo Sillanpää vastaanotti lauantaina 17.9.2022 Alfred Kordelinin säätiön lasten ja nuorten valmentajapalkinnon. Palkinto myönnettiin hänelle säätiön Urheilun Tuki -rahastosta ja se on suuruudeltaan 2 000 euroa. Tunnustuspalkinto julkaistiin ja stipendi ojennettiin Tampereella Uolevi Setälän muistopainien yhteydessä Tampereella.

Toivo Sillanpää on painissa valmentajana todellinen lajilegenda ja kerännyt palkintoja aiemminkin. 1980-luvun alkupuolella hän on vastaanottanut kahteen kertaan Urheilutoimittajainliiton Vuoden valmentaja -tunnustuksen, vuosina 1981 ja 1983. Jälkimmäisenä vuonna hän pokkasi myös Suomen Valmentajien Vuoden Valmentaja -tittelin. Sillanpään valmennuksen avulla Suomeen on saatu kaksi edellistä painin olympiakultaa, sillä hän toimi vuonna 1976 Montrealissa voittaneen Pertti Ukkolan ja 1984 Los Angelesissa voittaneen Jouko Salomäen valmentajana. Sillanpää on ollut auttamassa menestykseen myös lukuisia muita painijoita.

Sillanpää on oman aktiiviuran jälkeen vuodesta 1971 alkaen toiminut valmentajana ensin Kotkan Paini-Miehissä ja vuodesta 1975 lähtien Tampereella Kisa-Veikkojen sekä nimenvaihdoksen jälkeen Kooveen painijoiden opettajana.

Tällä kertaa Sillanpäätä ei palkittu aikuisten huippu-urheiluvalmennuksesta, vaan siitä työstä, mitä hän on tehnyt ja tekee yhä lasten ja nuorten valmennuksessa vapaaehtoistyönä. Työuransa Tampereen kaupungin lämpövoimalaitoksella johtotehtävissä viettänyt Sillanpää on tehnyt erittäin merkittävää ja pyyteetöntä vapaaehtoistyötä suomalaisen painin hyväksi, niin seura- kuin myös valtakunnallisella tasolla. Suurin osa ajasta on kulunut lasten ja nuorten valmennuksessa. Sillanpää on tehnyt vapaaehtoistyötä 50 vuoden ajan, pois lukien kolme virkavapausjaksoa, jolloin hän on toiminut Suomen Painiliiton päävalmentajana 1974-1975 ja 1981-1984, sekä vapaapainivalmentajana 1989-1990.

– Hieno palkinto huikean uran valmentajana tehneelle Topille. Painiväen keskuudessa arvostus on todella suurta hänen tekemäänsä työtä kohtaan niin huippupainin kuin lasten ja nuorten valmennuksenkin parissa, kommentoi Painiliiton järjestöpäällikkö Antti Pekkala.

Tämän vuoden loppupuolella 80 vuotta täyttävä Sillanpää on erittäin arvostettu henkilö suomalaisessa painissa ja on edelleen tuttu näky Tampereen painisalilla. Sillanpää on ollut myös kutsuttuna asiantuntijana lukuisissa Painiliiton luottamustehtävissä 1970-luvulta lähtien. Hänelle on myönnetty Suomen Painiliiton kultainen ansiomerkki (nro 50) vuonna 1992.

Tullessaan seuraamaan Uolevi Setälän muistopaineja Sillanpää ei tiennyt palkinnon saannista. Palkinnon luovuttivat Suomen Painiliiton puolesta järjestöpäällikkö Antti Pekkala ja valmentajajärjestöjen edustajana Matti Heikkilä.

Tunnustuspalkintoa esittää valmentajan lajiliitto valmentajan itse sitä tietämättä. Suomen Valmentajat ry toimii asiainhoitajana Alfred Kordelinin säätiön suuntaan. Säätiön Urheilun tuki -rahastosta myönnettävät palkinnot ovat yksi keino tuoda lasten ja nuorten parissa vapaa-ajallaan valmentavien arvokasta työtä esiin.

Alfred Kordelinin säätiö on yksityinen yleishyödyllinen apurahasäätiö. Säätiö jakaa vuosittain apurahoina ja palkintoina noin 5 miljoonaa euroa. Urheilun tuki -rahasto on yksi kuudestatoista Alfred Kordelinin säätiön kaupunki- ja kohderahastosta.