UWW siirtää painin U17 EM-kilpailut pois Suomesta

UWW on päättänyt siirtää Kuortaneella kesäkuussa järjestettäväksi suunnitellut painin U17 EM-kilpailut pois Suomesta. Suomen Painiliitto sai tiedon ikävästä päätöksestä torstaina 15.2.

UWW laittaa kilpailut uuteen hakuun.

Suomen Painiliiton tiedote 16.2.2024:

SUOMI MENETTÄÄ JÄLLEEN PAININ ARVOKISAT

Kansainvälinen Painiliitto UWW ilmoitti, että ensi kesäkuussa Suomelle myönnetyt U17 ikäluokan EM-kisat siirretään toiselle järjestäjämaalle. Kilpailut oli tarkoitus painia 10.-16.6.2024 Kuortaneella ja sinne odotettiin yli 500 urheilijaa ja 300-400 muuta toimijaa.

Kilpailujen siirtämisen syy oli se, että Suomen viranomaiset eivät takaa viisumia kaikille osallistumaan pyrkivien maiden joukkueille. Kysymys on Venäjän ja Valko-Venäjän passilla maahan pyrkivistä urheilijoista, sillä UWW usean muun kansainvälisen olympiakomitean ja lajiliittojen tavoin vapautti viime keväänä kyseisten maiden urheilijat kilpailemaan ilman maatunnuksia. Suomen ulkoministeriö katsoo, että minkään lajin nuorten urheilukisat eivät ole ammattilaisuuteen verrattavaa toimintaa. Tällöin perustetta viisumien myöntämiselle ei nähdä olevan.

Tämä oli reilun puolen vuoden aikana toinen merkittävä menetys suomalaiselle painille. Viime elokuussa UWW siirsi muualle Tampereelle myönnetyt U23 MM-kisat ja pitkälle edenneiden järjestelyjen johdosta myös taloudellisia menetyksiä syntyi selvästi enemmän. ”Tämä on erittäin ikävä tilanne painille, kotikisoja odottaville nuorille urheilijoille ja kisoihin sitoutuneille yhteistyökumppaneille. Kuortaneen Urheiluopisto olisi tarjonnut loistavat olosuhteet tälle nuorten kilpailulle ja varmasti myös katsojia olisi riittänyt. Liiton on kiristyvässä taloustilanteessa vaikea löytää korvaavia tulonlähteitä, joten väkisinkin toiminnasta joudutaan tinkimään. Viime kesän tilanne syntyi yllättäen, mutta nyt osasimme paremmin sopimuksissa varautua meistä riippumattoman peruuntumisen mahdollisuuteen. Lähinnä menetykset ovat siis toteutumatta jääviä tuloja”, kommentoi Suomen Painiliiton puheenjohtaja Pekka P. Paavola.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen (+358 50 360 0036)