Ville Pasanen Suomi Cupin voittoon

Kuortaneen Kunnon Ville Pasanen voitti oman sarjansa myös kreikkalais-roomalaisen painin Suomi Cupin 2012 viimeisessä osakilpailussa Janakkalassa ja varmisti itselleen Suomi Cupin kokonaiskilpailun voiton. Pasaselta jäi kauden aikana väliin vain yksi osakilpailu ja erinomainen menestys myös SM-kilpailuissa sekä ykköstason osakilpailuissa Kouvolassa ja Ilmajoella takasi hänelle voiton ja 5000 euron valmennustuen.

Kokonaiskisan toiseksi sijoittui Viipurin Voimailijoiden nuori lupaus Veli-Karri Suominen sekä kolmanneksi ja nuorten kisan voittajaksi ylsi Vaasan Tovereiden Toufan Ahmadi. Neljännen sijan vei Oulun Pyrinnön Jonne Jokela, viidennen sijan Vaasan Tovereiden Karwan Ahmadi ja kuudennen sijan sekä juniorien kisan kakkossijan vei Helsingin Hakan Juuso Huovinen. Kisan seitsemännelle ja viimeiselle stipendille oikeuttaneelle sijalle selviytyi Alavuden Urheilijoiden Antti Hakala.

Juniorien kisassa Toufan Ahmadin ja Juuso Huovisen jälkeen kolmanneksi sijoittui Hakan Sebastian Huovinen ennen Ilmajoen Kisailijoiden Niko Erkkolaa. Seuraavilla sijoilla olivat Helsingin Tarmon Mazyar Shirmohammadi ja Nurmon Jymyn Mikko Lyttinen.

Seurojen välisessä kisassa ylivoimaisen voiton vei Ilmajoen Kisailijat, joka kauden aikana juoksutti molskeille myös eniten painijoita, yhteensä 14. Seuroista seuraavilla sijoilla olivat Vaasan Toverit, Oulun Pyrintö sekä Haukiputaan Heitto.

Kauden 2012 Suomi Cup keräsi 13 osakilpailuun mukaan 152 painijaa 50 eri seurasta. Kauden parhaat Pasasen johdolla palkitaan merkittävillä valmennusstipendeillä ja pysteillä ensi kauden ensimmäisen osakilpailun, 12.1.2013 Kouvolassa käytävän Herman Kare -turnauksen yhteydessä. Suomi Cupin yhteensä 15 000 euron potin takana ovat Suomen Painiveteraanikerho ja Suomen Painiliitto.

Suomi Cupin 2012 lopputulokset:

1) Ville Pasanen KuKu 71 pistettä, 2) Veli-Karri Suominen VV 68, 3) Toufan Ahmadi VaaTo 65, 4) Jonne Jokela OP 47, 5) Karwan Ahmadi VaaTo 37, 6) Juuso Huovinen Haka 35, 7) Antti Hakala AU 32, 8) Rami Hietaniemi NJ 32, 9) Sebastian Huovinen Haka 31, 10) Jussi-Pekka Niemistö Koovee 27, 11) Niko Erkkola IK 26, 12) Niko Ohukainen OP 25, 13) Oskari Riihioja PeTo 25, 14) Samppa Rinta-Hoiska LaihLu 24, 15) Matti Kettunen PTI 23, 16) Jarkko Ala-Huikku IK 22, 17) Mazyar Shirmohammadi HeTa 22, 18) Mikko Lyttinen NJ 22, 19) Mika Kuronen TuTo 21, 20) Tuomas Lahti YTK 21.

Suomi Cupin 2012 juniorien kisan lopputulokset:

1) Toufan Ahmadi VaaTo 65 pistettä, 2) Juuso Huovinen Haka 35, 3) Sebastian Huovinen Haka 31, 4) Niko Erkkola IK 26, 5) Mazyar Shirmohammadi HeTa 22, 6) Mikko Lyttinen NJ 22, 7) Tuomas Lahti YTK 21, 7) Matias Lipasti IK 19, 9) Jarno Ålander HeTa 18, 10) Juuso Latvala IK 18.

Suomi Cupin 2012 seurojen välisen kisan lopputulokset:

1) Ilmajoen Kisailijat 158 pistettä, 2) Vaasan Toverit 119, 3) Oulun Pyrintö 108, 4) Haukiputaan Heitto 101, 5) Koovee Tampere 76, 6) Kuortaneen Kunto 71, 7) Helsingin Haka ja Nurmon Jymy 69, 9) Helsingin Tarmo ja Viipurin Voimailijat 68, 11) Ylä-Tikkurilan Kipinä 61, 12) Peräseinäjoen Toive 56, 13) Järvenpään Voimailijat 36, 14) Laihian Luja 33, 15) Alavuden Urheilijat 32.

Pisteiden laskenta ja teksti
Antti Pekkala