Kunnon GG Rantapainit Reposaaressa – Eino Grönille kultainen reliefi

Takavuosina painin saralla menestystä niittäneen Reposaaren Kunnon 90 v. juhlatilaisuutena järjestettiin sunnuntaina 3.7.2022 Kunnon GG Rantapainit. Toiminnassa mukana oli voimakkaalla lajiosaamisen panostuksellaan lajin erikoiseura Porin Paini-Miehet.

Vauhdikkaan kisan nimen taustalla oli Reposaaren olympiavoittaja Kelpo Gröndahl ja lahjakkaasta Kunnon painijasta menestyneeksi viihdetaiteilijaksi kasvanut Eino Grön. Gröndahlia muistettin kisan avajaisissa laskemalla Kelpon muistokiven juurelle Suomen Olympiakomitean ja Olympiavoittajien yhdistyksen kukkalaite, minkä hoitivat takavuosina Painiliitonkin puheenjohtajana toiminut Kosti Rasinperä ja olympiavoittaja Pertti Ukkola. Painin todelliselle markkinamiehelle Eino Grönille luovutettiin TUL:n kultainen ansomerkki ja Suomen Painiliiton kultainen reliefi. Porin kaupungin tervehdyksen avajaisiin toi kansanedustaja Petri Huru.

Avajaisissa haastattelussa oikealta: Pertti Ukkola, Eino Grön, Kosti Rasinperä ja Hannu Kiminkinen
(kuva: Katja Rosenqvist)

Tuhannen asukkaan Reposaaren Rantapaineissa oli painiväen ulkopuolista todellista yleisöä parhaimillaan kolmisensataa, mistä määrästä Suomessa lajin mittelöissä on voitu viimevuosina valitettavasti vain uneksia. Merkittävää kisassa oli paikallisen maakuntalehden Satakunnan Kansan voimakas kisapanostus: ennen kisaa kahden sivun juttu ja avajaisten sekä kilpailun kuvaaminen live-lähetyksenä lehden nettiin. Tulevaisuuden lajin Rantapainin kisan järjestelyihin osallistuivat taustatyön panostuksillaan myös Suomen Painiliitto, TUL:n Satakunnan piiri ja Porin kaupunki.

Rantapaini on painijoille erinomainen kesäkauden harjoitus- ja kilpailumuoto
Kuva: Katja Rosenqvist

Kisaa oli kuvaamassa Porin Paini-Miesten seuratoimija Katja Rosenqvist, hänen kattava kuvasarja aukeaa tästä linkistä: https://katjarosenqvist.kuvat.fi/i/3fhwQtkzMy29qJebascVNWvgxDdRXABE#EinoGron0307 (kuvia ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin, painijulkaisuun liitettäessä ehdottomasti mainittava kuvaajan nimi: Katja Rosenqvist).

Porin Paini-Miesten puheenjohtaja Esa Ilkka
Kuva: Katja Rosenqvist

Tässä linkki reposaarelaisvoimin tehtyihin videoihin Rantapainitapahtumasta 3. heinäkuuta:

Heinäkuussa Suomessa monen seuran toimesta harjoittellaan tulevaisuuden lajia sannalla ja järjestetään vielä kaksi rantapainikisaa, joissa on hyvä ihan totisesti harjoitella 13.8. Helsingissä järjestettävää Rantapainin Suomem mestaruuskilpailua varten.