Suomen joukkue painin maailman olympiakarsintaturnaukseen nimetty

Maailman karsintaturnaus Pariisin 2024 Olympialaisiin järjestetään 9.-12.5.2024 Istabulissa, Turkissa.

Suomen joukkue:

• 67 kg: Matias Lipasti, Ilmajoen Kisailijat
  • 87 kg: Waltteri Latvala, Vaasan Voima-Veikot
  • 97 kg: Arvi Savolainen, Lahden Ahkera
  • 130 kg: Elias Kuosmanen, Helsingin Haka

Kisoissa jokaisen painoluokan kolme parasta urheilijaa lunastaa maalleen paikan Pariisin kisoihin.

Artikkelin kuvassa Waltteri Latvala.

PAININ VIIMEINEN OLYMPIAKARSINTATURNAUS

Tiedote. Julkaistu: 12.04.2024, 08:03
Suomen Painiliitto

Olympiapainin viimeiset Pariisin paikat jaetaan maailman karsintaturnauksessa Istanbulissa 9.-12.5. Suomi lähettää paikkojen metsästykseen neljä urheilijaa klassiseen olympiatyyliin eli kreikkalais-roomalaiseen painiin. Istanbulissa jaetaan jokaisessa painoluokassa kolme maapaikkaa ja aikaisemmin paikan saavuttaneet maat eivät voi lähettää edustajaa kyseiseen painoluokkaan.

Ensimmäiset kisapaikat (5) jaettiin viime syksyn MM-kisoissa ja nyt on menossa maanosien karsintaturnaukset (2 paikkaa/maanosa). Suomi saavutti viime viikolla ensimmäisen maapaikan Pariisin kisoihin Euroopan karsintaturnauksesta Bakusta. Paikka on sarjassa 77 kg ja sen toi Jonni Sarkkinen. Suomalaispainija/-painijoita on nähty Olympialaisissa jokaisissa kisoissa Ateenan välikisoista 1906 lähtien ja niin tullaan näkemään myös Pariisissa.

Olympiavalmentaja Juha Lappalainen: ”Viimeinen karsintavaihe on usein dramaattinen. Suomi ainoana Pohjoismaana on jo varmistanut olympiaedustuksen Pariisissa. Tällä neljän painijan nyrkillä on täysin realistinen mahdollisuus saavuttaa lisää paikkoja Istanbulista. Viimeistelemme kisakuntoa kahdella kansainvälisellä leirillä, Virossa ja Unkarissa. Viimeiset kymmenen päivää ennen kisapaikalle matkustusta viritellään kotona.

Suomalaispainijat ovat saavuttaneet Olympialaisissa yhteensä 27 kultaa, 29 hopeaa ja 29 pronssia. Viimeisin suomalainen painin olympiavoittaja on Jouko Salomäki Los Angelesista 1984 ja viimeisin mitalisti on hopeaa Ateenassa 2004 saavuttanut Marko Yli-Hannuksela.

Suomen joukkue:

97 kg: ARVI SAVOLAINEN

• Seura: Lahden Ahkera
  • Ikä: 25
  • Saavutukset: EM-hopeaa 2022, Olympialaiset 2021 5., CRO Ranking Series-2. 2024, EM-5. 2024

130 kg: ELIAS KUOSMANEN

• Seura: Helsingin Haka
  • Ikä: 28
  • Saavutukset: EM-pronssia 2018 ja 2019 (97 kg), Olympialaiset 2021 16. (130 kg), Vehbi Emre TUR-1. 2024

Lisätietoa: olympiavalmentaja Juha Lappalainen, 044-3030273

Kuvat: Painiliitto, KUVAT VAPAASTI KÄYTETTÄVISSÄ