Savolainen ja Ropponen valittu Euroopan olympiakarsintaturnaukseen

Suomen Painiliitto on valinnut kaksi urheilijaa maaliskuun puolivälissä käytävään olympiakarsintaturnaukseen. Kreikkalais-roomalaisen painin sarjaan 87 kg valittiin Ilmajoen Kisailijoiden Vili Ropponen ja sarjaan 97 kg Lahden Ahkeran Arvi Savolainen. Unkarin Budapestissa painittavassa turnauksessa jokaisen sarjan kaksi parasta painijaa saavuttaa maalleen paikan Tokion Olympialaisiin.

Suomalaisittain mielenkiintoisin ja kovatasoisin sarja on ehdottomasti 97 kg, jossa edustuspaikoista on jo pitkään Savolaisen lisäksi taistellut Elias Kuosmanen. Kroatiassa Savolainen kukisti Kuosmasen ja näin ollen Savolaisen samoin kuin Ropposen näytöt Kroatiassa riittivät paikkaan ensimmäisessä karsintaturnauksessa.

Suomen valmennusjohto oli etukäteen ilmoittanut, että riittävän selkeä näyttö Kroatian turnauksessa riittää valintaan jo tässä vaiheessa. Muiden suomalaisten kreikkalais-roomalaisen sekä vapaa- ja naispainijoiden valinnat tehdään helmikuun puolivälissä. Kreikkalais-roomalaisen maajoukkue kilpailee ja leireilee seuraavaksi helmikuun puolivälissä Unkarissa. Lisäksi edelleen toiveena on, että SM-kilpailut helmikuun lopulla Ilmajoella voidaan painia suunnitellusti.

Toinen ja viimeinen mahdollisuus olympiapaikkaan on maailman karsintaturnaus toukokuussa Bulgariassa. Myös siellä olympiapaikan saavuttaa jokaisen sarjan kaksi parasta urheilijaa.

Kuvassa Savolainen tammikuussa Kroatian turnauksen 8-0 voittoon päättyneessä loppuottelussa

Euroopan olympiakarsintaturnaus järjestetään 18. – 21.3.2021 Budapestissa, Unkarissa. Maailman karsintaturnaus järjestetään 6. – 9.5.2021 Sofiassa, Bulgariassa. EM-kilpailut painitaan 19. – 25.4.2021 Varsovassa, Puolassa.