MM-kilpailut Oslossa

Painin MM-kilpailut 2. – 10.10.2021 Oslossa.

Tulospalvelu ja livestream

Kuvia ja tunnelmia fb-sivuilla

Suomalaisten ottelutulokset:

La 9.10.

67 kg
tasaus (C/711): Elmer Mattila – Sebastian Nad SRB 1-3

Mattilan sijoitus 21.

Pe 8.10.

130 kg
tasaus (C/621): Konsta Mäenpää – Alin Alexuc Ciurariu ROU 1-2

Mäenpään sijoitus 17.

To 7.10.

72 kg
1/8 (B/510): Robert Fritsch HUN – Mikko Peltokangas 3-4
1/4 (D/563): Peltokangas – Cengiz Arslan TUR 0-9

Peltokankaan sijoitus 12.

77 kg
tasaus (B/497): Matias Lipasti – Kodai Sakuraba JPN 0-9 (4:52)

Lipastin sijoitus 30.

La 2.10.2021

Vapaapaini 125 kg:
tasaus (C/45): Jere Heino – Robert Baran POL 2-11

Heinon sijoitus 15.

Suomen joukkue:

Vapaapaini:
125 kg: Jere Heino, Porin Paini-Miehet (2. – 3.10.)
Valmentaja: Niko Kettunen

Kreikkalais-roomalainen paini:
67 kg: Elmer Mattila, Koovee Tampere (9. – 10.10.)
72 kg: Mikko Peltokangas, Lapuan Virkiä (7. – 8.10.)
77 kg: Matias Lipasti, Ilmajoen Kisailijat (7. – 8.10.)
130 kg: Konsta Mäenpää, Ilmajoen Kisailijat (8. – 9.10.)
Valmentajat: Marko Yli-Hannuksela ja Juha Lappalainen

Suomen Painiliiton mediatiedote 27.10.2021:

Suomen Painiliitto nimesi joukkueen ensi viikolla Norjassa käytäviin painin MM-kisoihin. Oslossa painittaviin kisoihin Suomi lähtee viiden painijan joukkueella ilman Tokion Olympialaisissa esiintynyttä kaksikkoa.

Jere Heino, Porin Paini-Miehet

Suomen joukkueen konkari on 26-vuotias vapaapainija Jere Heino. Raskaassa sarjassa painiva porilainen oli lähellä olympiapaikkaa vuoden 2019 MM-kisoissa Nur-Sultanissa (KAZ) ja hakee nyt onnistunutta turnausta korona-ajan haasteiden jälkeen.

Vapaa- ja naispainin vastuuvalmentaja Niko Kettunen: ”Jere Heinon laadukas valmentautuminen on ollut korona-aikana todella haastavaa, sillä raskaan sarjan vapaapainijalle ei ole saatavilla kotimaassa tasokkaita harjoitusvastustajia. Nyt on harjoittelussa jo päästy lähemmäksi normaalia ja MM-kisoihin on valmistauduttu kansainvälisen turnauksen ja -leirityksen kautta. Oman tason mukaisella otteella Heino voi taistella jopa pistesijasta MM-matolla. Muita mies- tai naisvapaapainijoita emme tällä kertaa MM-kisoihin lähetä”.

Elmer Mattila, Koovee Tampere

Kreikkalais-roomalaisen painiin Suomi lähtee neljän painijan joukkueella. Sekä Kooveen 22-vuotias Elmer Mattila sarjassa 67 kg että Ilmajoen Kisailijoiden 24-vuotias Matias Lipasti sarjassa 77 kg olivat taistelemassa viime kevään olympiakarsintaturnauksissa Tokion paikoista. Sarjassa 72 kg Lapuan Virkiän 24-vuotias Mikko Peltokangas ja raskaan sarjan 23-vuotias Konsta Mäenpää sen sijaan nähtiin viimeksi arvokisamatolla huhtikuussa Puolan EM-kisoissa.

Poikkeuksellisesti olympiavuonna järjestettävät MM-kilpailut ovat painissa loppuvuoden tärkein kisa,

Mikko Peltokangas, Lapuan Virkiä

joka kerää suuren joukon Tokion olympialaisten ja muiden arvokisojen mitalisteja. Suomen joukkueessa ei nähdä Tokiossa paininutta kaksikkoa. Olympialaisissa viidenneksi sijoittunut Arvi Savolainen on keskittynyt alkusyksyn ajan harjoitteluun eikä kilpaile Oslon MM-matolla. Raskaan sarjan Elias Kuosmanen kuntouttaa vastikään operoitua kyynärpäätään.

Kreikkalais-roomalaisen painin vastuuvalmentaja Marko Yli-Hannuksela: ”Krekon joukkue on nuori, mutta silti jokaiselta urheilijalta löytyy jo rutiinia

Matias Lipasti, Ilmajoen Kisailijat

kansainväliseltä tasolta. Odotan ennakkoluulottomia otteita ja kovuutta kääntää tiukat kamppailut kotiin. Tietenkin Savolaisen ja Kuosmasen puuttuminen joukkueesta vaikuttaa menestymisennusteeseen, mutta heidän kohdaltaan MM-kisat tulivat liian nopeasti. Tarvitsemme kuitenkin lisää potentiaalisia menestyjiä,

joten nyt on näiden valittujen miesten aika näyttää kyntensä maailman valioiden joukossa.”

Konsta Mäenpää, Ilmajoen Kisailijat

Suomen joukkue Oslon MM-kilpailuissa 2. – 10.10.2021 (suluissa painoluokan kilpailupäivät):

Vapaapaini:
125 kg:             Jere Heino, Porin Paini-Miehet (2. – 3.10.)
Valmentaja:    Niko Kettunen

Kreikkalais-roomalainen paini:
67 kg:               Elmer Mattila, Koovee Tampere (9. – 10.10.)
72 kg:               Mikko Peltokangas, Lapuan Virkiä (7. – 8.10.)
77 kg:               Matias Lipasti, Ilmajoen Kisailijat (7. – 8.10.)
130 kg:             Konsta Mäenpää, Ilmajoen Kisailijat (8. – 9.10.)
Valmentajat:   Marko Yli-Hannuksela ja Juha Lappalainen

Vapaapainin osalta arvonnat suoritetaan perjantaina 1.10. Suomen aikaa klo 16, jonka jälkeen tiedetään Jere Heinon sarjan ottelukaavio ja hänen lauantaiaamun avausvastustaja. Kreikkalais-roomalaisen osalta arvonnat suoritetaan keskiviikkona 6.10.

Lisätietoja joukkuevalinnoista antavat painimuotojen vastuuvalmentajat:

• Vapaa- ja naispaini Niko Kettunen (040-7517516)
  • Kreikkalais-roomalainen paini Marko Yli-Hannuksela (040-5564368)

Kaikki MM-kisojen ottelut on nähtävissä suorana Kansainvälisen Painiliiton (UWW) sivuilla.

Aamupäiväpainit alkavat Suomen aikaa klo 11:30 ja finaalitapahtumat klo 19.  Suomalaisten otteluseuranta tuttuun tapaan Painiliiton sivuilla ja somessa.