Suomen Painiliiton kansallinen valintajärjestelmä esitettävistä urheilijoista Tokion 2020 olympialaisiin

Yleistä olympiakarsinnoista:

Tokion 2020 Olympiakisoihin on mahdollista hankkia maapaikka kolmessa eri vaiheessa:

– Paikkoja on yksi/maa jokaisessa kuudessa painoluokassa ja kolmessa painimuodossa (vapaapaini, naispaini ja kreikkalais-roomalainen paini).

– Kun maa on saavuttanut paikan tietyn painimuodon tietyssä painoluokassa, ei siihen voi lähettää enää edustajaa seuraaviin karsintavaiheisiin.

– Kaikissa painimuodoissa on 16 paikkaa / painoluokka.

Karsintaturnauksen vaiheet:

1) Vuoden 2019 MM-kilpailuissa Kazakstanin Nur-Sultanissa 14.-22.9.
Paikan saa, joka sarjan kuusi (6) parasta urheilijaa kaikissa painimuodoissa kuudessa olympiasarjassa. Ensimmäisen vaiheen paikat (36 kr + 36 vp + 36 np = 108 painijaa).

2) Maanosien (Aasia, Afrikka-Oseania, Eurooppa ja Pan-Amerikka) karsintaturnauksista paikan saa kaksi (2) parasta jokaisesta sarjassa kaikissa painimuodoissa kuudessa olympiasarjassa. (12+ 12+ 12= 36 painijaa / maanosa), eli toisesta vaiheesta kisoihin valitaan yhteensä 144 painijaa. Euroopan karsintaturnauksen järjestää Unkarin Budapest 19.–22.3.2020.

3) Maailman karsintaturnaus järjestetään Bulgarian Sofiassa 30.4.–3.5.2020.
Paikan saa kaksi (2) parasta jokaisesta sarjassa kaikissa painimuodoissa kuudessa olympiasarjassa. (12+12+12=36 paikkaa).

Kokonaisuudessa painilla on siis yhteensä 288 paikkaa Tokion 2020 Olympialaisissa.

Kansallinen valintajärjestelmä:

Painiliiton hallitus nimeää valmennuksen johtoryhmän (valmennusvaliokunnan puheenjohtaja, vastuuvalmentajat sekä hallituksen toimintavuodeksi valitsemat asiantuntijat (2-3)) tekemän esityksen pohjalta urheilijat kaikkiin kolmeen olympiakarsintavaiheeseen. Joukkuevalintoja suunnitellaan myös yhteistyössä Huippu-urheiluyksikön lajiryhmävastaavan kanssa. Merkittävästi vaikuttavia tekijöitä valintoihin ovat mm. urheilijan terveydentila, kansainväliset näytöt, keskinäiset ottelut sekä asiantuntijoiden (em. johtoryhmä) näkemys siitä, että kenellä urheilijalla on parhaat edellytykset saavuttaa olympiapaikka ko. olympiakarsintaturnauksessa. Myös erikseen järjestettävät katsastusottelut kahden tai useamman urheilijan välillä ovat mahdollisia, mikäli tilanne sitä katsotaan vaativan (esim. hyvin tasaiset kv. näytöt, terveydentila epävarma, keskinäinen paremmuus selvittämättä). Katsastusotteluiden tulee ajankohdallisesti ja valmennuksellisesti sopia valmistautumisohjelmaan, joten niiden ajankohdasta ja toteuttamistavasta päättää vastuuvalmentajat.

Kaikissa kolmessa karsintavaiheissa saavutetut olympiapaikat ovat maapaikkoja.

Painiliitto kustantaa olympiapaikan saaneille urheilijoille laadukkaan valmennus- ja kilpailuohjelman kohti Tokion 2020 olympialaisia ja ollakseen mukana valittavien urheilijoiden joukossa urheilijan on sitouduttava ko. ohjelmaan.

Karsintojen kaikkien kolmen vaiheen päätyttyä vastuuvalmentajat yhdessä valmennuksen johtoryhmän kanssa arvioivat urheilijoiden suoritusten tason karsintaturnauksissa, aikaisemmat näytöt kansainvälisestä tasosta sekä menestymisedellytykset Olympiaturnauksessa. Huippu-urheiluyksikön lajiryhmävastaava on mukana arvioinnissa. Myös urheilijoiden terveydentila ja edellytykset täysipainoiseen olympiavalmistautumiseen arvioidaan tarvittaessa Painiliiton/HUY:n lääkärin toimesta. Tässä yhteydessä voidaan vielä tilanteen niin vaatiessa järjestää urheilijalle/urheilijoille mahdollisuus lisänäyttöjen antamiseen (esim. fyysiset testit, katsastuskilpailut ja karsintaottelut).

Valmennuksen johtoryhmän esityksestä Painiliiton hallitus tekee Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön lajiryhmävastaavalle esityksen olympiakisaan valittavasta urheilijasta huomioiden Huippu-urheiluyksikön / Tokion kisojen järjestämisorganisaation antaman valinta-aikataulun.

Tokion 2020 olympialaisten joukkuevalinnan tekee Suomen Olympiakomitea.

• X