Suomen Painiliiton kreikkalais-roomalaisen painin urheilijoiden valinnat kevään 2020 EM-kilpailuihin ja Tokion 2020 olympiakarsintoihin

Kevään EM-kilpailuvalinnoissa ja Tokion 2020 valinnoissa noudatetaan Suomen Painiliiton vahvistamia valintaperiaatteita vuoden 2020 olympiakarsinta- ja arvokilpailuihin seuraavin alla mainituin tarkennuksin.

Valintaedellytykset löytyvät oheisen linkin takaa: Suomen Painiliiton kansallinen valintajärjestelmä esitettävistä urheilijoista Tokion 2020 olympialaisiin.

Kreikkalais-roomalaisen painin sarjat 97 kg ja 130 kg:

Sarjat katsastetaan Rooman ranking-turnauksessa 15.1.2020. Tämän kilpailun jälkeen valmennuksen johtoryhmä ja asiantuntijana SPL:n puheenjohtaja arvioivat tilannetta; voidaanko jo tämän kilpailun perusteella valita edustajat edellä mainittuihin sarjoihin. Mikäli valmennuksen johtoryhmä ei arviointinsa perusteella voi tehdä valintaa Rooman kilpailun perusteella, katsastusta jatketaan Suomessa SM-kilpailuissa 24. – 25.1.2020, jonka jälkeen valmennuksen johtoryhmä tekee esityksen SPL:n hallitukselle.

Rooman ranking-turnaukseen on suunniteltu siis lähetettävän vain ao. 4 urheilijaa:
– Sarja 97 kg: Arvi Savolainen ja Elias Kuosmanen
– Sarja 130 kg: Konsta Mäenpää ja Tuomas Lahti

Muut sarjat:

Muut sarjat katsastetaan kahdessa kilpailussa: Herman Kare ja SM-kilpailut. Näiden kilpailujen jälkeen valmennuksen johtoryhmä ja asiantuntijana SPL:n puheenjohtaja arvioivat tilannetta ja tekee esityksen kunkin sarjan mahdollisesta edustajasta EM- ja/tai olympiakarsintakilpailuun.

Euroopan olympiakarsinnan jälkeen valmennuksen johtoryhmä arvioi tuloksia katsastuskilpailuissa, EM-kilpailussa sekä olympiakarsintakilpailussa. Näiden tuloksien perusteella valmennuksen johtoryhmä ja asiantuntijana SPL:n puheenjohtaja esittää joukkuetta maailman olympiakarsintaan. Mikäli tarvetta lisäkatsastuksiin ilmenee, niin näitä voidaan antaa Palusalu-turnauksessa 4. – 5.4. Tallinnassa.

***

Euroopan olympiakarsintaturnaus järjestetään 19. – 22.3.2020 Budapestissa, Unkarissa ja maailman olympiakarsintaturnaus 30.4. – 3.5.2020 Sofiassa, Bulgariassa. Painin EM-kilpailut järjestetään 10. – 16.2.2020 Roomassa, Italiassa.