Suomen Painiliiton kreikkalais-roomalaisen painin urheilijoiden valinnat kevään 2020 EM-kilpailuihin ja Tokion 2020 olympiakarsintoihin

Kevään EM-kilpailuvalinnoissa ja Tokion 2020 valinnoissa noudatetaan Suomen Painiliiton vahvistamia valintaperiaatteita vuoden 2020 olympiakarsinta- ja arvokilpailuihin seuraavin alla mainituin tarkennuksin.

Valintaedellytykset löytyvät oheisen linkin takaa: Suomen Painiliiton kansallinen valintajärjestelmä esitettävistä urheilijoista Tokion 2020 olympialaisiin.

Kreikkalais-roomalaisen painin sarjat 97 kg ja 130 kg:

Sarjat katsastetaan Rooman ranking-turnauksessa 15.1.2020. Tämän kilpailun jälkeen valmennuksen johtoryhmä arvioi tilannetta; voidaanko jo tämän kilpailun perusteella valita edustajat edellä mainittuihin sarjoihin. Mikäli valmennuksen johtoryhmä ei arviointinsa perusteella voi tehdä valintaa Rooman kilpailun perusteella, katsastusta jatketaan Suomessa SM-kilpailuissa
24. – 25.1.2020, minkä jälkeen valmennuksen johtoryhmä tekee esityksen SPL:n hallitukselle.

Muut sarjat:

Muut kreikkalais-roomalaisen painityylin sarjat katsastetaan seuraavissa kahdessa kilpailussa:

1. Herman Kare -turnaus 11.1.2020 Kouvolassa
  2. Kreikkalais-roomalaisen painin SM-kilpailut 24. – 25.1.2020 Jyväskylässä

Edellä mainittujen katsastuskilpailujen jälkeen valmennuksen johtoryhmä arvioi tilannetta ja tekee esityksen kunkin sarjan mahdollisesta edustajasta EM-kilpailuun ja/tai Euroopan olympiakarsintakilpailuun.

Euroopan olympiakarsintakilpailun jälkeen valmennuksen johtoryhmä arvioi tuloksia katsastuskilpailuista, EM-kilpailusta sekä Euroopan olympiakarsintakilpailusta. Näiden tuloksien perusteella valmennuksen johtoryhmä esittää joukkuetta maailman olympiakarsintakilpailuun. Mikäli tarvetta lisäkatsastuksiin valmennuksen johtoryhmän arvion mukaan kuitenkin ilmenee, näitä voidaan tällöin antaa tiettyjen tai kaikkien sarjojen osalta Kristjan Palusalu Memorial -turnauksessa 4 – 5.4.2020 Tallinnassa, Virossa.

***

Euroopan olympiakarsintaturnaus järjestetään 19. – 22.3.2020 Budapestissa, Unkarissa ja maailman olympiakarsintaturnaus 30.4. – 3.5.2020 Sofiassa, Bulgariassa. Painin EM-kilpailut järjestetään 10. – 16.2.2020 Roomassa, Italiassa.